Hugo Chardon
Senior fiscaal adviseur
088 2532200 | hchardon@alfa.nl
24 september 2020 | Door: Hugo Chardon
Als Matthijs Platvoet in 2012 afstudeert aan Hogeschool Windesheim, kan hij waarschijnlijk niet vermoeden dat z’n scriptie nog eens z’n werk zou worden. Sinds 2016 is hij mede-oprichter van Blue Fiber, een bedrijf dat bedrijventerreinen in het noordoosten van het land voorziet van glasvezelverbindingen. In die nichemarkt wint het bedrijf - 10 medewerkers groot – het met een disruptieve propositie van de ‘grote jongens’ in de sector.
“In mijn afstudeeronderzoek ging het over de vraag hoeveel een particulier in een buitengebied bereid is te betalen voor een glasvezelaansluiting. Netwerken aanleggen in steden en dorpen is de kunst niet. In het buitengebied moet voor een glasvezelaansluiting vaak honderden meters worden gegraven, omdat huizen hier veel verder uit elkaar staan. Dan komt de businesscase onder druk te staan. Hierdoor werd het buitengebied in eerste instantie niet verglaasd door de marktpartijen. Kernen waren interessanter. In die tijd was er totaal geen zicht op de kosten van een glasvezelaansluiting in het buitengebied. Dat heb ik in mijn onderzoek in kaart gebracht.”
Na zijn studie doet Matthijs de nodige ervaring op in de telecommarkt. Hij werkt bij Reggefiber, doet telecomprojecten voor de provincie Overijssel en het ministerie van Economische Zaken. Langzaam maar zeker rijpt het businessmodel waarmee hij de zakelijke markt voor glasvezelaansluitingen wil gaan veroveren. Want nu Nederland aan het verglazen is, zijn het vooral particulieren die profiteren van supersnel internet.
Matthijs: “Bedrijventerreinen zitten vaak aan de randen van steden en dorpen. Die zijn minder interessant voor de grotere bedrijven in de sector. Die kiezen ervoor om de particuliere markt het eerst te verglazen, omdat die markt het grootst is. Maar het is ook de markt met de meeste concurrentie. Wij kijken alleen naar bedrijventerreinen. Een bedrijfsaansluiting kost bij de grote spelers minimaal 229 euro per maand. En dan moeten ze ook nog eens de kosten van de aansluiting betalen, die oplopen van twee- tot wel tienduizend euro.”
Als twintig procent van de ondernemers op een bedrijventerrein een aansluiting van 99,95 euro per maand neemt, dan legt Blue Fiber het hele netwerk aan. “Elk bedrijf krijgt kosteloos een aansluiting, ook als het geen abonnement neemt. Wel betaalt dat bedrijf dan nog een eenmalig bedrag van 295 euro als het later instapt. Voor die 99,95 euro heeft die ondernemer heel goed internet. En je kunt als bedrijf heel snel overstappen. Normaal duurt het acht tot twaalf weken om een zakelijke glasvezelaansluiting te krijgen. Als het moet, zetten we alles op alles om je binnen vijf werkdagen online te krijgen.”
De verkoop van de glasvezelaansluitingen verzorgt Blue Fiber niet zelf. Matthijs legt uit: “Wij werken met lokale resellers die ons product verkopen. Die ICT-partijen zitten veelal op hetzelfde terrein, dus om de hoek. Zo kunnen ze als het gewenst is snel op locatie zijn om eventuele problemen op te lossen. Veel ondernemingen hebben wel zo’n extern ICT-bedrijf dat alles regelt, van computers en printers tot wifi, of dat als backup fungeert als een ondernemer er zelf niet meer uitkomt op ICT-gebied. Wanneer dat ICT-bedrijf constateert dat het bedrijfsinternet te traag of te duur is, kunnen zij de ondernemer in contact brengen met ons. Die ICT-partij kan vervolgens via de glasvezelverbinding het hele portfolio aanbieden. Niet langer zit daar een limiet aan door een verbinding die tekortschiet, het is de ondernemer die bepaalt hoeveel hij wil digitaliseren.”
Het eigenlijke graafwerk is in handen van aannemers. “Veel van die aannemers worden al ingeschakeld door de grote partijen in de markt, voor de aanleg van particuliere aansluitingen. Daar hebben we in 2018 en 2019 last van gehad. Daarom hebben we nu een eigen bouwteam van onderaannemers. We zitten veel korter op het werk en lopen zelfs een paar weken voor op de planning.”
In totaal schat Matthijs dat Blue Fiber werk verschaft aan 65 mensen. Blue Fiber zelf is ‘maar’ tien medewerkers groot. “Wat wij hier vooral doen is de marketing en de communicatie naar de eindgebruiker. Zorgen dat de bedrijven waar wij mee samenwerken weten wat ze moeten doen. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor de operatie, voor het aansturen van de aannemers. Controleren of de kwaliteit van het netwerk goed is, de documentatie vastleggen, het netwerk opleveren.”
Als hij Blue Fiber wil opzetten, komt toevallig Alfa in beeld. Matthijs: “Mijn schoonfamilie had al goede ervaringen met Hugo Chardon, senior fiscaal adviseur bij Alfa. De keuze om de administratie bij Alfa onder te brengen, was dus al snel gemaakt. Ik werk heel goed samen met Alfa. We zijn nu bezig om een netwerk te kopen. Dan doet Alfa weer het due diligence onderzoek. Ja, er gaat inmiddels maandelijks aardig wat geld in advieskosten zitten. Blue Fiber heeft een complexe structuur. Elk netwerk zit in een andere BV, het is niet zomaar een simpel administratief vehikel.”