Banner

Fietsparkeren, een nicheproduct met internationale ambitie

25 januari 2021

Wie zijn of haar fiets parkeert bij een winkelcentrum of bij een station, besteedt er amper aandacht aan: het fietsenrek. Fietsparkeerplekken zijn een nicheproduct. Maar wel een nicheproduct in de groei, met een extra boost die Covid-19 aan de fiets heeft gegeven. Veel van die parkeervoorzieningen komen uit Hoogeveen, vestigingsplaats van Klaver Fietsparkeren. Ze vinden niet alleen hun weg naar fietsend Nederland, ook andere landen zijn aan een inhaalslag bezig. “Die staan nu op het punt waar Nederland vijftien jaar terug stond.”

“Of wij al iets merken van die fietspopulariteit? Wat je overal ziet is dat er eerst plannen moeten worden gemaakt, daarna moet de infrastructuur worden aangepast en dan komen wij pas in beeld. Het afgelopen jaar hebben we eigenlijk een normaal jaar gedraaid. Maar de ontwikkeling van het fietsen komt wereldwijd nu wel extra op gang door corona. Ik was eind vorig jaar bij een fietsendealer in Hoogeveen. Zij hebben nu al orders voor over vier maanden. Dan moet je dus langer op een nieuwe fiets wachten dan op een auto”, zegt Chiel Grevers, die zich een beetje terughoudend ‘general manager’ noemt. “Ik doe het niet alleen, dat ik eindverantwoordelijk mag zijn is mooi, maar we werken met een fantastisch en gemotiveerd team aan de meest prachtige projecten.”

Sinds 2017 is Klaver Fietsparkeren in Zweedse handen, na een overname door de oorspronkelijke distributeur daar. Chiel is vanaf 2005 reeds betrokken bij de organisatie, met onder meer studies op het gebied van bedrijfskunde en marketing op zijn bagagedrager. “Ik werkte bij de ING Bank, maar ik miste de echte affiniteit met het bankwezen. Ik zag een vacature voor accountmanager bij Klaver Fietsparkeren en ik dacht: why not!”

6500 fietsparkeerplekken

Opdrachten komen vooral van gemeenten, bedrijven, scholen en zorginstellingen. Klaver Fietsparkeren maakt alles wat nodig is om fietsen fatsoenlijk neer te zetten: rekken, overkappingen, lockers en dubbellaags parkeersystemen, welke je tegenwoordig met name in veel studentensteden bij stations ziet. Chiel: “We hebben pas in Tilburg en in Rotterdam in totaal 6500 fietsparkeerplekken gerealiseerd. Maar je kunt bij ons ook terecht voor tien plekken. En dat zijn dan niet die rekken waar je je voorwiel inklemt. Iedereen weet dat je daar een slag in je wiel van kan krijgen. Daarom staan fietsen er bij die rekken altijd ‘keurig’ naast, is je dat weleens opgevallen? Ook omdat gebruikers kritischer zijn geworden en bang zijn voor schade aan de fiets, weet Chiel. “Het gemiddelde bedrag dat de consument aan een fiets uitgeeft is in de afgelopen jaren immers alleen maar toegenomen.”

Wij gaan voor kwaliteit. Alles begint bij een goed advies vandaar onze slogan: ‘iedere situatie een unieke invulling’. Bij ons word je fiets ondersteund bij de voorvork, op een stabiel punt en kun je de fiets tevens op een goede en veilige manier aanbinden aan de fietsparkeervoorziening.

Concurrenten

Chiel: "Het klinkt als een niche en dat is het ook maar. Natuurlijk hebben wij concurrenten. Die zijn ‘groter’ dan wij. Maar die doen alles op het gebied van straatmeubilair, zoals prullenbakken, bankjes, speeltoestellen etc. Ons unieke selling point is dat wij ons alléén met fietsparkeren bezighouden en we ons daarmee terecht dé specialist op het gebied van fietsparkeren mogen noemen." Klaver heeft altijd een goede band met de regionale sociale werkvoorziening gehad (Stark) en die is er nog altijd, als (gedeeltelijke) assemblage van bepaalde materialen. “We hebben twee montageploegen in eigen beheer. Voor projecten, zoals in Rotterdam en Tilburg, huren we extra mensen in.” In totaal telt de personeelslijst ongeveer 25 namen.

Detectiesysteem

Het klinkt als een puur Hollands product, maar ook over de grenzen is het bedrijf actief. “In een stad als Kopenhagen gaat het heel hard. In het buitenland hebben we een goed verhaal te vertellen. We hebben bijvoorbeeld een detectiesysteem ontwikkeld, dat meet hoe lang een fiets geparkeerd staat. In studentensteden kan het wel gebeuren dat twintig procent van de fietsen nooit wordt opgehaald. Twintig jaar terug was schaarste aan parkeerplekken in ons land nog geen probleem. Andere landen staan nu pas op dat punt.” Ook zelf mag Chiel graag de fiets pakken, “op vakantie naar Frankrijk gaat-ie altijd mee”.

Relatie met Alfa

De accountant van Klaver Fietsparkeren is er één die ook graag duurzame mobiliteit promoot: Alfa in Hoogeveen. Chiel: “Alfa deed voor ons al de salarisverwerking. Maar eigenlijk vond ik het prettiger om alles onder één dak te hebben. Het klikte meteen met Alfa. Je moet toch een relatie opbouwen met een accountant.” En die is er. “Alfa is niet het kantoor van ‘hier heb je de jaarrekening en de factuur’. Af en toe krijgen we een telefoontje van klantbeheerder Klaas de Vries: ‘Hoe gaat het?’ Even bijpraten, en dan weet je dat niet meteen de teller gaat lopen. In coronatijd houdt Alfa je weer op de hoogte met nieuwsbrieven en webinars. Met het onder de aandacht brengen van het coronamaatregelen pakket van de overheid was Alfa alert. Wij hebben ‘m niet nodig gehad, maar het is goed dat je er juist dan ook bent voor je klanten.”