Banner

We zaten in het voorseizoen weleens de hele dag op gasten te wachten

6 juli 2021 | Door:  Roelien Snijder - van Lubek

Het is rustig op het water in Giethoorn. De fluisterbootjes en rondvaartboten van ’t Zwaantje liggen nog aan wal. En ook bij het andere zakelijke deel van Jan en Jolanda Hopman en Tanja Makken, Eethuys & Gelagkamer 't Zwaantje, is het op een vroegzomerse maandag in juni nog geen spitsuur. Maar Jolanda ziet het hoogseizoen positief in. “De afgelopen zomer was heel druk. Zo druk dat ik weleens dacht: en nou maar effe niet”, lacht ze.

Een rare periode was het, kijkt Jolanda terug. “In de winter doen we altijd het onderhoud. Bootjes schilderen, en daar hadden we nu natuurlijk geen haast mee. Het restaurant was dicht. Dat hebben we schoon gemaakt, maar daar ben je wel een keertje klaar mee. Nu zijn we weer geopend, met beperkingen. Maar hoe dat er dan uitziet, dat weet niemand. En met dit weer wil bijna niemand binnen zitten, iedereen blijft buiten.” Maar, zegt ze er meteen bij, “ik wil niet overal een probleem van maken. Het is roeien met de riemen die we hebben, al dertig jaar. En het is elk jaar weer goed gekomen. Het zal nu ook wel weer gaan lukken.”

Vijfentwintig jaar terug in de tijd

Toch ziet Giethoorn er op een zomerse maandagmiddag in juni anders dan anders uit. Jolanda: “Het is net alsof je ruim twintig jaar terug in de tijd bent. Toen was het ook heel rustig in het voorseizoen, en kwam het pas in het weekend wat op gang. Sinds een paar weekenden komen de Duitsers weer terug. Die zien dat Nederland groen is, zij zijn al ingeënt. Ach, er komen altijd mensen naar Giethoorn. De afgelopen zomer was heel druk. Zo druk dat ik weleens dacht: en nou maar effe niet. Toen was er ook nog veel discussie over de coronaregels. Dat is nu wel makkelijker.”

De hele dag wachten

Het zijn haar ouders die in 1985 starten met het pannenkoekenhuis en het verhuren van bootjes. Sinds 1992 zit het botenverhuurbedrijf op de huidige locatie, centraal in Giethoorn. Jolanda en echtgenoot Jan rolden er vanzelf in. Zij kwam na een meao-opleiding op een bank terecht, hij was supermarktmanager. “Giethoorn was toen nog helemaal niet zo toeristisch”, herinnert Jolanda zich. “Het kwam weleens voor in het voorseizoen dat je de hele dag zat te wachten op gasten.”

Elektrische bootjes

Al in 1992 ging de botenverhuur over op elektrische bootjes, verplicht gesteld door de toenmalige gemeente Brederwiede, die toen de tijd ver vooruit was. Er was namelijk destijds veel te doen over de boten met benzinemoter die stank- en geluidsoverlast bezorgden. De huurders van nu zijn heel divers van gezinnen met kinderen, tot senioren, stelletjes en vriendengroepen. 

Verzekeringskwesties

Er zijn meerdere botenverhuurders in het dorp actief, maar Jolanda durft te zeggen dat zij tot de betere behoren. “Wij waren de eerste die ermee online gingen. We hebben bootjes met inklapbare rugleuningen, als mensen last van hun rug hebben. Bij ons zitten alle verzekeringskwesties in de huurprijs. Mensen maken weleens een stuurfoutje. Dan is meteen je dag naar de knoppen als je dan bij terugkeer alles met de verzekering moet regelen.”

Jolanda doet de financiële- en de administratieve kant, Jan is degene die alles doet wat moet gebeuren. “Hij is net bezig met een motor die kapot is. Jan kan alles, zolang het maar niet achter de computer is.” Ook haar zus Tanja is bij het bedrijf betrokken, als gastvrouw van het restaurant. Inmiddels werken ook de oudste zoon van Jolanda en de jongste zoon van Tanja in de bedrijven mee. Net als andere horeca-ondernemers merkt Jolanda dat er lastig personeel te krijgen is voor het restaurant. “Ik hoorde dat ze bij de GGD negentien euro per uur kunnen verdienen op een priklocatie. Dan gaan ze niet de horeca in.”

Meteen aan de bel trekken

Klant is ‘t Zwaantje bij Alfa. “Mijn ouders waren al klant bij Alfa en we zijn altijd klant gebleven. Dat is eigenlijk met alles, we gaan niet heel gauw shoppen. Ook met de acculeverancier van de boten: dat is al 28 jaar dezelfde. Ik vind het niet erg als een accountant ietsje meer kost. Als het maar goed blijft gaan. Onze financiële constructie zit best wel lastig in elkaar. Het is handig dat je iemand bij een accountantskantoor hebt, die precies weet hoe de vork in de steel zit. Dat is assistent accountant Roelien Snijder, onze vaste contactpersoon. Voor fiscale zaken hebben we te maken met senior fiscaal adviseur Hugo Chardon. En dat gaat goed. Want als het niet goed gaat ben ik altijd iemand die meteen aan de bel trekt!”

Roelien Snijder - van Lubek

Roelien Snijder - van Lubek

Assistent accountant

088 2532228 | rsnijder@alfa.nl


Meer over Roelien