Arie Droogendijk
Senior klantbeheerder
088 2531973 | adroogendijk@alfa.nl
30 juni 2020 | Door: Arie Droogendijk
Je kunt ‘m na afloop van zijn werkdag nog weleens tegenkomen op de mountainbike, over onverharde weggetjes in de Alblasserwaard. Op zoek naar de ideale lijn in een parcours, hobbels en oneffenheidjes vermijdend. Het is eigenlijk niet anders dan wat Arie Droogendijk overdag doet, als senior klantbeheerder bij Alfa in Gorinchem. Ook daar zet hij de ideale lijn uit, maar dan voor zijn klanten in het midden- en kleinbedrijf. Sparrend over de toekomst, attent op hobbels op het ondernemerspad. “De beste gesprekken met ondernemers heb je als de jaarrekening dicht blijft.”
Exact op de afgesproken interviewtijd van 10.00 uur staat de koffie klaar bij Arie. “Dat heb ik zelf altijd heel belangrijk gevonden: je afspraken nakomen. En snel reageren als een klant een vraag heeft. Ik word een beetje kriebelig als mijn mailbox volloopt met mailtjes. Ik probeer altijd meteen te reageren op mails van klanten. Of in ieder geval te melden dat ik iets meer tijd nodig heb voor een antwoord.” Het is zoals klanten en collega’s Arie kennen. Punctueel, betrouwbaar. En vooral ervaren. Op 1 juli is het 33 jaar terug dat hij voor het eerst bij Alfa - toen nog CBTB geheten - in Gorinchem binnenliep. “Ik had mijn hbo-studie accountancy afgerond en kon na mijn vakantie beginnen als assistent. Waarom Alfa? Het was dichtbij Sliedrecht, waar ik nu nog woon. En de agrarische sector sprak mij aan. M’n opa was tuinder, dus affiniteit met de sector was er wel.”
Vers van de opleiding maakt Arie een bliksemcarrière. “Door het vertrek van een toenmalige klantbeheerder werd ik ineens klantbeheerder, na anderhalf jaar. Ik was verantwoordelijk voor honderd eigen klanten. Na drie jaar kwam het teamleiderschap erbij, al was dat toen voor maar drie mensen. Toen kon dat nog. Tegenwoordig heb je veel meer ervaring nodig voor je bij Alfa klantbeheerder wordt of een leidinggevende functie krijgt.” De sprong in het diepe loopt goed af. Arie: “Ik kreeg de ruimte van de klanten en had al snel leuke contacten. Nog altijd kijk ik met plezier terug op die tijd. Een van de eerste klanten waar ik aan de hand van een collega naar toe ging was kaashandelaar. Die man is nu drie- of vierennegentig en ik heb ‘m pas nog opgezocht.”
Van de agrarische sector verschoof zijn klantenpakket steeds meer naar het midden- en kleinbedrijf, met als specialisatie de binnenvaart. Arie: “Daar heb ik bewust voor gekozen. Ik wilde weer een nieuwe uitdaging. In het mkb heb je met een ander type ondernemers en met andere vragen te maken.” Vier jaar geleden kwam er ook een eind aan zijn rol als teamleider in Gorinchem. “Uit het leiding geven haalde ik niet meer de energie van vroeger. Je hebt altijd je MT-overleggen, je moet weer functioneringsgesprekken houden. Ik had het geluk dat ik kon ruilen met Janine van Kranenburg. Zij was klantbeheerder en wilde graag teamleider worden.”
Het voelt een beetje oneerbiedig om Arie na 33 jaar Alfa als onderdeel van het meubilair te beschouwen. En als hij dat al is, dan is hij nog het meest te vergelijken met een grote vakkenkast waar je alles in kwijt kunt. Vragen over financiële of fiscale zaken, juridische aangelegenheden, subsidies. Of de koers van het bedrijf. “De aanleiding voor een gesprek is meestal de jaarrekening. Maar de mooiste gesprekken heb je met een klant als de jaarrekening dicht blijft. Als het over de toekomst van het bedrijf gaat, over waar de ondernemer mee bezig is, waar hij naartoe wil en wat Alfa daarin kan betekenen. Nee, ik ga nooit op zijn stoel zitten. Wel wijs ik een ondernemer op de consequenties van zijn keuzes.” Vaak zijn het ook vertrouwelijke gesprekken. “Als een ondernemer gaat scheiden, is de klantbeheerder een van de eersten die hij in vertrouwen neemt.”
Elke dag begint zijn werk om acht uur ‘s morgens. “Tot half zes. Ja, dat zijn lange dagen. Maar vooral intensieve dagen. In al die jaren heb ik steeds uitdaging in mijn werk gehad. Je kunt wel bij een ander kantoor gaan werken, maar dan doe je nog steeds hetzelfde werk. En de cultuur van Alfa spreekt mij aan. Geen ellebogenwerk, heel sociaal. Er moet wel gewerkt worden maar op een menselijke manier. Lijntjes zijn kort. De hoofddirectie kent heel veel namen van medewerkers en is altijd aanspreekbaar.” Thuis in Sliedrecht is het gezin Droogendijk inmiddels ingekrompen van zeven naar drie personen: alleen de jongste dochter woont nog thuis. Na half zes gaat het pak uit voor iets wat meer op ontspanning is gericht: wandelen, eropuit met de kajak of de mountainbike. Op zoek naar de ideale lijn.