Banner

Ondernemer in beeld | Alb. Swijnenburg Transporten B.V.

30 mei 2024 | Door:  Jelena Bajic

Eigenlijk was hij niet eens op zoek naar een ander accountantskantoor. Maar als Pieter Swijnenburg ‘zomaar’ een bijeenkomst van Alfa bezoekt, wordt hij getriggerd. “Met name door het verhaal over die benchmark, dat de gegevens van jouw bedrijf worden gespiegeld aan andere, vergelijkbare transportbedrijven.” Het was reden voor de eigenaar van Alb. Swijnenburg Transporten B.V. om over te stappen naar de Gorinchemse vestiging van Alfa. “En dat gaat eigenlijk heel erg goed”, vat hij de eerste anderhalf jaar van de samenwerking samen.

Pieter is de volgende generatie van het bedrijf, gevestigd in Ottoland. Zeventien auto’s, evenzoveel medewerkers. Hij nam het in 2017 officieel over van zijn vader Albert. “Door hard werken en enthousiasme is het van lieverlee gegroeid. Ook het werk is gevarieerder geworden. Voor steeds meer bedrijven in de regio zijn we dingen gaan doen. We hebben een hoop klanten die we al jaren hebben.” De drie takken van sport zijn distributie, transport met autolaadkranen en speciale transporten. Het werkterrein bestrijkt vooral Nederland, maar ook de buitenlandse wegen zijn niet onbekend. “We zijn een dedicated vervoerder: we rijden altijd direct in opdracht van een klant. Dat is een andere manier van werken dan groupage, waarbij je meerdere opdrachtgevers in een vrachtwagen stopt. Wij zijn sterk in maatwerktransport. Transporten met een specifieke vraag of binnen een korte tijd. Met ons bedrijf proberen we zo veel mogelijk aan te sluiten op de logistieke vraagstukken en behoeften van onze klanten. Onze klanten zijn stuk voor stuk specialisten in hun vakgebied. Wij doen er alles aan om voor hen op logistiek vlak een verlengstuk te kunnen zijn!"

Geen credits verliezen

Zoals het vervoer voor een machinefabrikant, geeft Pieter als voorbeeld. “Zo’n machine kost een paar ton. Op het moment dat je een goedkopere transporteur hebt, maar de monteur op locatie staat te wachten op spullen die er niet zijn, sta je al met 1-0 achter. Onze opdrachtgever heeft liever korte lijnen, dat afspraken onder normale omstandigheden worden nagekomen en dat een machine onderweg niet drie keer wordt overgeladen, met schade. Daarmee zouden we heel veel credits verliezen.”

Ook de bouwsector is een grote klant. “Er wordt steeds efficiënter gewerkt. Zoveel mogelijk onderdelen worden prefab gemaakt in de fabriek, zodat het op de bouw plug and play is. Daarom proberen fabrikanten de maximale afmetingen van onderdelen aan te houden. Wij doen veel in glas- en gevelwerk. Vervoer speelt daar een essentiële rol in. En het moet passen in de bouwlogistiek, daarom slaan we die onderdelen ook tijdelijk op.”

'Het regelwerk hoort erbij'

Hij raakte al vroeg besmet met het transportvirus. En al wil hij af en toe nog weleens achter het stuur kruipen: Pieter is vooral een kantoorman, verantwoordelijk voor de planning. “Het regelwerk hoort erbij. Wij hebben heel divers materieel. Het leukste is om het puzzelstuk zo te leggen dat alle klussen gedaan worden en de jongens worden ingezet op die opdrachten waar zij het meest tot hun recht komen. Dat vinden we ook heel belangrijk. Ik probeer hier op kantoor de kernwaarden vast te houden: een man een man, een woord een woord. Met elkaar hard werken en mooie dingen realiseren.”

Transitie in de sector

Hoe kijkt hij aan tegen de transitie die de sector boven het hoofd hangt? “Ik ben positief. Ik zie veel mogelijkheden, maar het is spannend. Iedereen is zoekende. Ik heb er vertrouwen in dat we het gaan doorstaan. Grote stappen hebben wij nog niet gezet, in de zin van een elektrisch voertuig bestellen. Met ons werk staat die ontwikkeling nog te veel in de kinderschoenen.”

Benchmark van Alfa en TLN

Hij komt bij toeval bij Alfa terecht, als hij op uitnodiging van kantoor Gorinchem een bijeenkomst bezoekt. En hij slaat aan op een presentatie over de benchmark die Alfa samen met brancheorganisatie TLN ontwikkelde. “Er gaan heel veel cijfers rond in het bedrijf. Maar welke zijn belangrijk? Hoe toets ik die aan de actuele marktsituatie? En zijn er dingen die we goed doen en dingen die we kunnen verbeteren? Daarnaast zaten we op een keerpunt. Bij ons begint automatisering een belangrijke rol te spelen. Alfa bood goede ondersteuning op dat gebied en stippelde een route uit om die digitalisering te realiseren.”

Inzicht in financiën en CO2-impactscan

Inmiddels heeft Pieter een compleet Alfa-team ‘in dienst’. Met strategisch adviseur Manóach den Hertog voer ik gesprekken over de toekomst van mijn bedrijf. En welke stappen in die route nodig zijn. Het zijn bedrijfskundig adviseur Rob van den Boom en Mike de Jong, assistent accountant, die samen met Pieter het financieel inzicht bij Alb. Swijnenburg onder handen nemen. Onderdeel hiervan is de implementatie van Exact Online, als eerste opstap naar digitalisatie. “Op advies van Alfa heb ik ook een CO2-impactscan laten uitvoeren. Die footprint wordt in de toekomst steeds belangrijker. We weten dat we op termijn iets moeten met die CO2-uitstaat.” Elk kwartaal zit hij om de tafel met klantbeheerder Janine van Kranenburg of met bedrijfskundige Rob van den Boom. Assistent accountant Mike de Jong is verantwoordelijk voor de administratie, op personeelsgebied is senior personeelsadviseur Jan Mourik het aanspreekpunt.

En ja, hij is zeker iets opgeschoten in anderhalf jaar samenwerking. Pieter: “Ik constateer twee dingen. Het eerste is meer inzicht. Dat had ik mijn bij vorige boekhouder ook wel, maar op een andere manier. Zeker door die benchmark spreekt het veel meer tot de verbeelding. Het zijn niet alleen maar kale cijfers. Je gaat ook nadenken: hoe ontstaat die afwijking ten opzichte van de benchmark? En aan de andere kant stelt Alfa ons in staat om de volgende stap naar digitalisatie te zetten.”

Het leuke aan overstappen

“In het begin is het altijd even zoeken met elkaar. Maar het gaat heel goed. Korte lijntjes, goed contact met de mensen die voor en met ons werken. Het zijn altijd dezelfde mensen. Die kennen ons dossier, kennen onze achtergrond. Daardoor krijg je gerichte vragen. Want dat is het leuke van overstappen: dat je weer nieuwe vragen krijgt over dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn op een bepaalde manier te doen. Dat geeft altijd nieuwe inzichten.”

Jelena Bajic

Jelena Bajic

Secretaresse | PR & Marketing

088 2531998 | jbajic@alfa.nl


Meer over Jelena