Banner

Paul Turken onthulde geheimen van winnaarsmarketing tijdens de zevende Alfa Business Academy

18 oktober 2024 | Door:  Jelena Bajic

Op donderdag 17 oktober, de zevende avond van de Alfa Business Academy, was het podium gereserveerd voor Paul Turken. Hij is bekend van het tv-programma 'De Rekenkamer' en is nu senior consultant en docent aan de Business School Nederland en China. Met meer dan 20 jaar ervaring in marketingstrategie en consumentenpsychologie is Paul expert op het gebied van marketingmanagement. Hij bracht een schat aan kennis en praktische inzichten naar de academie. 

Hoe kan marketing de klant het gevoel geven als winnaar uit de transactie te komen? Dat was het centrale thema van zijn masterclass. Dit winnaarsgevoel houdt in dat de klant het gevoel heeft een goede deal te hebben gesloten, waarbij de voordelen van het product of de dienst de kosten overtreffen. Dit gevoel is cruciaal voor het verhogen van klanttevredenheid, het bevorderen van loyaliteit en het stimuleren van positieve mond-tot-mondreclame. En dat leidt uiteindelijk tot marktgroei. Om op dit winnaarsgevoel te kunnen inspelen, werd eerst ingezoomd op de begrippen ‘marketing' en ‘waardemanagement’.

Waarde is meer dan het fysieke product

Turken: "Waarde is de betekenis die de klant aan een bepaalde product of dienst hecht, maak de waarde meer waard". Waarde in marketing verwijst dus naar de perceptie van de klant over de voordelen die hij krijgt in ruil voor de prijs die hij betaalt. Deze waarde omvat niet alleen de fysieke kenmerken van een product, zoals kwaliteit en functionaliteit, maar ook de service, de ongrijpbare elementen zoals merkervaring en emoties en de algehele klantbeleving. Voorbeelden hiervan zijn dat een klant waarde kan hechten aan een snelle en vriendelijke klantenservice, een gevoel van exclusiviteit, of de tevredenheid van het gebruik van een (duurzaam) product. Turken: "ken benadrukte dat succesvolle bedrijven erin slagen deze verschillende aspecten van waarde effectief te combineren en te communiceren naar hun klanten.

Klant bepaalt jouw merk

"Een merk is de positie in het brein van de klant, gevormd door een set associaties die zowel hun hoofd als hart raken." Hoewel bedrijven een merk creëren, wordt het eigendom ervan feitelijk bepaald door de klanten. Zij controleren volledig hoe het merk wordt waargenomen en ervaren. Tegelijkertijd is een sterk merk het belangrijkste onderscheidend vermogen van een bedrijf.

 In marketing helpt een merk om producten of diensten herkenbaar te maken en een emotionele band met klanten te creëren. Het vertrouwen dat klanten hebben in een merk, zorgt ervoor dat ze blijven terugkomen en bereid zijn meer te betalen. Bij waardemanagement verhoogt een sterk merk de waargenomen waarde van een product of dienst. Dit komt omdat klanten een merk associëren met kwaliteit, betrouwbaarheid en unieke voordelen. Hierdoor kunnen bedrijven zich beter onderscheiden van concurrenten en hogere prijzen rechtvaardigen. 

Volg ook de Alfa Business Academy

Wil jij meer uit jezelf, je personeel en je bedrijf halen? Waardevolle kennis opdoen, delen en toepassen?  Even weg uit de waan van de dag en weer écht focus krijgen? Dan is de Alfa Business Academy misschien iets voor jou. In acht masterclasses nemen acht inspirerende docenten je mee op reis langs acht belangrijke pijlers van een bedrijf. De Alfa Business Academy organiseren wij in samenwerking met de Coöperatie Fabriek. 

Dit jaar is de Alfa Business Academy al gestart. Wil je meer weten over de Alfa Business Academy en erbij zijn bij de volgende editie? Lees dan verder via onderstaande button.

Meer over de Alfa Business Academy

Jelena Bajic

Jelena Bajic

Secretaresse | PR & Marketing

088 2531998 | jbajic@alfa.nl


Meer over Jelena