Pedro Terpstra
Relatiemanager mkb
088-2531603 | pterpstra@alfa.nl
22 maart 2023 | Door: Pedro Terpstra
Een vraag die ik als salesmanager bij Alfa Accountants Groningen-Assen vaak aan ondernemers stel: krijg jij wel de aandacht die jij verdient? En vraag twee: wat zou de voornaamste reden zijn om over te stappen naar een andere accountant? Daar zijn verschillende redenen voor. Soms sluit de dienstverlening niet meer aan bij de wensen, is er geen regelmatig contact of krijgt de ondernemer geen ongevraagd advies.
De antwoorden op deze vragen sluiten aan bij het onderzoek van Kenneth Smith.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zit een eventuele overstap van accountant niet in de prijs van de dienstverlening. Het is meer de (oprechte) aandacht en ook de proactieve advisering die je ervaart. Ondernemers verwachten een flexibele accountant die maatwerk levert en zorgt voor een persoonlijke ervaring. Daarnaast moet de accountant op de hoogte zijn van de financiële en fiscale regels van jouw branche. Een accountant met branchekennis weet meer en kan een groot verschil maken. Essentiële informatie als inzicht in je marges, budgetten en prognoses zijn zaken die vanuit je accountant moeten komen.
Door bovenstaande ontwikkeling worden accountantskantoren steeds meer uitgedaagd om hun toegevoegde waarde te laten zien. Klantbehoeften veranderen altijd, waarbij iedere ondernemer zijn eigen kenmerken heeft. Deze toegevoegde waarde zit vaak niet meer in de basisdienstverlening. Liever nog gaan we het strategische gesprek met je aan waarbij vragen aan bod komen als:
Als ondernemer wil je het maximale uit jouw onderneming halen, door processen goed in te richten en te letten op de kosten. De adviezen en een goede boekhouding van de accountant zijn hiervoor van essentieel belang. Je mag daarin verwachten dat je accountant proactief adviseert en proactief meedenkt over je organisatiestrategie. We gaan graag het gesprek aan over zaken die er echt toe doen. Krijg jij voldoende aandacht bij je huidige financiële dienstverlener? Hoe proactief ervaar jij die dienstverlening?
Bij het overstappen naar een ander accountantskantoor speelt vaak mee dat de ondernemer bang is dat het veel tijd en moeite gaat kosten. En heb je niet een vertrouwensband met elkaar opgebouwd? Toch is overstappen makkelijker dan je denkt. Bij Alfa helpen we je er graag bij. Wij nemen je administratie over en richten alles in. In een persoonlijk gesprek bespreken we samen wat je zoekt, zodat we jou een persoonlijk voorstel kunnen doen. En die vertrouwensband? Daar staan we bij Alfa juist om bekend: dat we heel dichtbij jou als ondernemer staan.
Uiteraard is het belangrijk dat de basisdienstverlening (jaarrekening, aangiften, btw etc.) perfect op orde is. Hiermee kun je je als accountantskantoor, mede door de verregaande digitalisering, niet of nauwelijks nog onderscheiden. Onze klanten verwachten, en dat vind ik terecht, dat het jaarwerk en de aangiften tijdig en correct worden ingediend. Je bedrijf verdient de aandacht die het nodig heeft. Waarom zou je met minder genoegen nemen?