Banner

Hendrik Jan Bos: “Geef mij maar een weg die nooit voorbewandeld is”

16 september 2024 | Door:  Hendrik Jan Bos

Wie als agrarische klant aanklopt bij Alfa in Groningen, heeft grote kans om Hendrik Jan Bos telefonisch of live te spreken. Sinds april jl. werkt de relatiebeheerder en akkerbouwspecialist bij deze noordelijke vestiging, na een langdurig dienstverband bij een ander accountantskantoor. Is hij al volledig geworteld bij Alfa, wat mag hij graag doen en wat is zijn afdronk van de eerste maanden? Eén ding is zeker: Hendrik Jan mag graag zakelijke wegen bewandelen die nooit voorbewandeld zijn!

Hendrik Jan: “Mijn liefde voor de akkerbouwsector zit er van jongs af aan in; ik ben geboren en getogen op een akkerbouwbedrijf, en daarin ben ik nog steeds actief. Als klein kind probeerde ik zelfs al aardappels te telen in de zandbak”, grinnikt hij. “Wat mij specifiek trekt in de akkerbouw? Dat is het innovatiestuk in relatie tot de landbouw, maar óók het stuk beleving. Als je zo in het veld loopt tussen de gewassen, met de wind door je haar, dan ervaar je al snel de rust om je heen. Ik houd erg van wandelen, van de natuur, van het meemaken van de seizoenen. Geen enkel moment is hetzelfde. En toch mag ik daar als mens dan in proberen mijn bijdrage te leveren, om de groei van de gewassen zo goed mogelijk te laten verlopen. Dat vind ik oprecht iets heel moois.”

Van landbouw naar accountantskantoor?

De grote vraag is natuurlijk: hoe ben je als landbouwspecialist op een accountantskantoor terechtgekomen? “Toen ik destijds van de Hogere Landbouwschool kwam, was er veel werkloosheid. De gedachte om ooit bij een accountantskantoor te gaan werken, was bij mij ook beslist niet gekiemd. Ik zat juist meer te denken richting (landbouw)onderzoek. In die tijd ondernam ik veel, ik ben nu eenmaal geen bankzitter. Zo heb ik grondmonsters genomen voor een bedrijf, de lerarenopleiding gedaan, een assurantiediploma behaald, etc. Totdat er een advertentie van een accountantskantoor voorbijkwam, dat mensen van de Hogere Landbouwschool zocht, met affiniteit met de boekhouding (niet andersom!). Waarop ik dacht: waarom ook niet? Proberen kan altijd… Zo geschiedde. In die baan heb ik ontdekt dat het juist het financiële is waarmee je de kern van het bedrijf raakt en de mens erachter. Via de weg van de euro’s komt het bedrijf aan de orde; hoe teel je je gewassen, waarop koop je die trekker, koop je grond erbij of niet, wat als je gaat scheiden of komt te overlijden? Alles heeft een financiële component en zo kun je dus met je klant op weg gaan om diens doelen te bereiken.”

De boer weet het

“Of ik mezelf als adviseur of coach zie van mijn agroklanten? Ik kijk daar misschien wat anders naar dan iemand anders. Ik zie het zo: de boer is degene die echt het meeste van zijn bedrijf afweet, die hoef je eigenlijk niets te vertellen of te adviseren. Het is vooral een kwestie van hem bevragen, omdat hij doorgaans geen andere stevige sparringpartners heeft. Dus vooral overleggen, bepalen of we niets over het hoofd zien, het overzicht behouden, en de koers bewaken om doelen te bereiken. Klein voorbeeld: in fiscaal opzicht gaat het soms over allerlei tarieven en mogelijkheden. Dan laat ik mijn klant zien uit welke ‘routes’ hij kan kiezen. Soms moet dat even indalen, en vervolgens maken we samen een weloverwogen keuze.”

Klantcontacten en onbewandelde paden

“Ik geniet in mijn werk vooral van nieuwe dingen doen” benadrukt Hendrik Jan. “Laat mij maar zaken ontwikkelen, of uitvinden hoe iets op een andere manier kan. Daar sla ik wel op aan. Vraag mij dus vooral ook om een weg te bewandelen die nog niet voorbewandeld is! Bij Alfa krijg ik daar ook de ruimte voor. Ik bouw ook graag goede, langdurige relaties met mijn klanten. Daarbij haal ik veel voldoening uit de begeleiding van bedrijfsoverdrachten en -splitsingen, en het uitdenken van toekomstscenario’s. Ook heb ik recent erg genoten van mijn klantbezoeken op locatie, vlak voor mijn vakantie. Dat waren mooie kennismakingsgesprekken! De klanten namen ook uitgebreid de tijd om mij rond te leiden op hun bedrijf en dat schept vertrouwen en verbinding.” Of hij ook ziet waar zijn meerwaarde zit? “Dat heeft misschien wel iets met mijn terriërmentaliteit te maken”, oppert Hendrik Jan bescheiden. “Ik ga voor klanten tot het gaatje, als ik iets zie wat in hun belang is. Daarbij verken ik graag wat er allemaal kan en nog niet eerder uitgeprobeerd is. Niet zelden leidt dat tot waardevolle inzichten of tips, die ik uiteraard ook graag met collega’s deel.”

Afdronk

Hendrik Jan: “De afdronk van deze eerste maanden is goed. Ik word blij van mijn werkomgeving en de klantcontacten die ik heb. Het is belangrijk dat je dat uitstraalt naar je klant, want die voelt dat direct! Of ik nog een wens heb? Ik zou mijn collega’s graag wat vaker zien dan nu, maar dat wordt veroorzaakt door het feit dat sommigen een of meer dagen per week vanuit huis werken. Maar als de wederzijdse intentie er is om een prettige band met elkaar op te bouwen, komt dat altijd goed! En met betrekking tot de praktische kant van het werk zeg ik: de zaken zijn hier écht goed voor elkaar. We hebben geen achterstanden in het werk, dus ook geen bijbehorend geklaag, gepuf en gedoe. Daar mag Alfa wat mij betreft ook naar buiten toe nog wel wat trotser over zijn.”

Hendrik Jan Bos

Hendrik Jan Bos

Relatiemanager

088 253 1623 | hbos@alfa.nl


Meer over Hendrik Jan