Banner

Investeer jij genoeg in het onderhoud en de groei van je onderneming?

22 oktober 2024 | Door:  Pedro Terpstra

Ondernemerschap vergt (net als het veilig rijden van een auto) onderhoud en een vooruitziende blik. Dat is in de praktijk vaak lastig, want misschien heeft een grote order nu prioriteit of moeten er nog facturen de deur uit. Je moet nog even die ene lastige klant terugbellen, die dan toch nóg meer vragen blijkt te hebben. Voordat je het weet, is er weer een week voorbij waarin je vooral in je bedrijf hebt gewerkt. Maar werk je ook genoeg aan je bedrijf? 

Kijk eens terug naar waar je vandaan komt. Bij de start van je bedrijf pakte je misschien wel alles aan wat je kon aanpakken; een tijd van hard werken, lange dagen. Je maakte zelf alle offertes, deed je eigen marketing en je was blij met iedere nieuwe klant die zich aandiende. Of je nu veel verdiende aan die klant of niet. 

Wat zeggen de cijfers – en wat zegt je gevoel? 

Wellicht is de echte groei nu een beetje voorbij en is je onderneming in kabbelend water beland. Veel ondernemers merken in die fase dat de passie voor hun bedrijf, het aanvankelijke plezier, ook geleidelijk afvlakt. Hun bedrijf voelt steeds meer aan als een zware rugzak in plaats van een kleurrijke parachute. Niet meer de blije sprong uit bed als de wekker afgaat, maar: ‘laat ik me nu maar aankleden en zo naar de zaak gaan. De schoorsteen moet wel roken’. Herken je dat?  

Stap uit de waan van de dag 

De waan van de dag wint het vaak van de winst van morgen. Maak je daarom af en toe vrij van je dagelijkse werkzaamheden en kijk ook van een grotere afstand naar je bedrijf. Ga voor jezelf na:  

  • Weet ik nog vanuit welke droom ik mijn bedrijf startte?  

  • Wat zijn mijn belangrijkste normen en waarden?  

  • Wat is mijn ideale klant – en van welke klant(en) kan ik beter afscheid nemen?  

  • Op welke punten kan ik (verder) innoveren en waar kunnen we onze bedrijfsvoering (verder) optimaliseren?  

  • Zie ik trends waar ik gemakkelijk op aan kan haken en die ik kan benutten?  

  • Waar kan ICT onze bedrijfsvoering verder ondersteunen?  

Tijd nemen voor reflectie zorgt voor nieuw perspectief en nieuwe inzichten. Die kunnen je naar nieuw zakelijk succes leiden. 

Mensen op de juiste plek 

Kijk ook nog eens naar je medewerkers: zit iedereen wel op de juiste plek? Ga niet investeren in iemands zwakke kanten, maar kijk vooral hoe je medewerkers hun sterke kanten en talenten nog meer kunnen aanwenden. Dat geldt uiteraard ook voor jezelf. Energie is hierbij een belangrijke graadmeter: krijg je energie van de dingen die je doet of kosten ze energie? Wat in het verlengde ligt van je natuurlijke krachten en talenten, geeft energie.  

Zet in op talent en sterke punten 

Stel, je bent van nature klantgericht en communicatief. In dat geval ben je mogelijk een topper in acquisitie en relatiebeheer. Wellicht geeft het maken van calculaties en uitvoeren van opdrachten je ook wel enige voldoening, maar dat is voldoening van een andere orde. Mensen die op hun plek zitten, hebben doorgaans plezier in hun werk, lachen vaak en zijn intrinsiek bereid om elkaar te helpen. Ze klagen niet, maar denken vooral in oplossingen. Dat maakt je onderneming veerkrachtig. 

Opnieuw focussen 

Wil je de vonk in je bedrijf weer ontsteken? Kijk dan vooral naar je personeel, maar ook naar je mogelijkheden om zaken uit te besteden die niet je core business zijn en waar je minder plezier aan beleeft. Op die manier kun je veel beter focussen op je doelen en gemakkelijker vasthouden aan je (nieuw gedefinieerde) strategie. Belangrijk daarbij:  

  • Heb je genoeg vertrouwen in je mensen om zaken daadwerkelijk te delegeren?  

  • Hoe ga je ervoor zorgen dat je grip houdt op je bedrijf en je bedrijfsprocessen?  

In combinatie zijn dit belangrijke factoren om je bedrijf naar een volgend niveau te kunnen leiden. Zet een nieuwe stip op de horizon, waarmee je richting, structuur en voorspelbaarheid biedt. Schets helder waar je met jullie bedrijf naartoe wilt, welke markten je wilt bedienen, hoeveel en welke klanten je wilt en vertaal dit naar meerdere jaarplannen. Zorg ervoor dat iedere medewerker binnen je bedrijf bekend is met dit verhaal en ook weet wat zijn of haar rol daarin is.  

Vanuit stuurinformatie naar groei 

Als salesmanager bij Alfa Accountants en Adviseurs spreek ik dagelijks ondernemers in Noord-Nederland, die voortdurend bezig zijn met diverse taken en verantwoordelijkheden. Ik begrijp goed dat ondernemers vanuit het oogpunt van kostenbesparing veel zelf willen doen. Maar daarmee ondermijn je wel je eigen efficiëntie en groeipotentieel.  

Mijn advies aan ondernemers: zorg voor een up-to-date administratie, die jou de harde stuurinformatie levert die je nodig hebt om je bedrijf de toekomst in te leiden. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijker besluiten of je een grote opdracht wel of niet aan kunt nemen als je materiaal moet voorfinancieren. Ook weet je daardoor hoever je financiële elastiek reikt, als je je eigen groei wilt financieren. Want hoe ga je dat doen; ga je naar je huisbank, kies je voor stapelfinanciering? Met een goede financiering creëer je een duurzame toekomst. Daarover denken wij graag concreet met je mee. Kies voor focus, groei en plezier.   

En wat kan Alfa voor je doen?

Met onze brede financiële dienstverlening kunnen we ook voor jou het verschil maken. We hebben daarbij oog voor de mens achter de ondernemer en focussen ons op zaken die voor jou echt tellen.  Nieuwsgierig hoe we jou als ondernemer kunnen ondersteunen? Neem gerust contact met mij op en ik vertel je er graag meer over. 

Pedro Terpstra

Pedro Terpstra

Relatiemanager mkb

088-2531603 | pterpstra@alfa.nl


Meer over Pedro