Banner

Voor grote middengroep van gasten moet duurzaamheid niet te veel gedoe zijn

21 augustus 2024 | Door:  Arthur Zantinge

Duurzaamheid is niet alleen een (morele of wettelijke) verplichting, het kan ook een kans zijn. Een kans om je te onderscheiden van vergelijkbare bedrijven. Net als in elke sector worstelt ook de recreatiesector ermee. Wel of geen vergaande maatregelen nemen? En is de gast wel over te halen met een groene propositie? Arthur Zantinge, adviseur duurzaamheid binnen Alfa, heeft met Hiswa-Recron over deze onderwerpen gesproken. Ook trouwens over de mogelijke gevolgen van de nieuwe EU-wetgeving. Die gaat weliswaar grote bedrijven verplichten transparant te zijn over hun duurzame prestaties, maar heeft ook branchebreed impact.

Als partner van Hiswa-Recron is Alfa nauw betrokken bij de ontwikkelingen in de recreatiesector. Ook Arthur ziet dat veel ondernemers nog geen helder beeld van hun eigen duurzame toekomst hebben. “Vanuit Hiswa-Recron is onder meer de Green Key gelanceerd. Zij hebben daar een proactieve rol in gepakt, dragen er actief aan bij omdat ze de noodzaak en de relevantie voor hun doelgroep wel inzien.” Maar, tekent hij erbij aan, die doelgroep is wel heel divers. “Je hebt de grote internationale ketens en het cafeetje op de hoek, het hotelletje met drie kamers of de miniboerencamping.” Al die bedrijven willen of moeten ‘iets’ met duurzaamheid. “Je ziet partijen die daar echt flinke stappen in aan het maken zijn en vooroplopen. Maar er zijn een heleboel ondernemers die het uitstellen, totdat het wettelijk verplicht is. Of waarbij je ziet dat duurzaamheid niet heel serieus wordt opgepakt maar het meer voor het labeltje is.”

Heel grote tussengroep

Wel is de verwachting dat gasten steeds meer gaan kijken naar het groene karakter van een bedrijf. Arthur: “grote corporate bedrijven zullen het vaker meenemen als zij een hotelovernachting boeken. En als ik kijk naar mijzelf: als ik voor onderweg naar mijn vakantiebestemming een overnachting wil boeken, vink ik op de website aan dat ik een duurzame keuze wil maken. Ik kijk dan welke hotels komen bovendrijven, maar als het resultaat onvoldoende is vink ik het weer uit. Er zal best een deel zijn voor wie een duurzaam hotel het allerbelangrijkst is, of voor wie het helemaal niets uitmaakt. Maar daartussen heb je een heel grote middengroep. Die wil er wel rekening mee houden, maar het moet niet te veel gedoe zijn.”

Corporate Sustainability Reporting Directive

Alle branches krijgen vanaf dit boekjaar te maken met de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), EU-wetgeving die het bedrijfsleven verplicht inzage te geven in hun milieu- en sociale prestaties. In eerste instantie is de CSRD bestemd voor heel grote bedrijven. Die moeten aan twee van deze eisen voldoen: meer dan 50 miljoen euro omzet, 25 miljoen euro op de balans en meer dan 250 medewerkers.

 

Wirwar aan certificeringen

Slechts een beperkt aantal bedrijven in de recreatiesector vallen onder deze criteria, erkent Arthur. Maar de kans is wel groot dat heel veel bedrijven er iets van gaan merken. “Je ziet nu dat er veel verschillende keurmerken en certificeringen zijn ontwikkeld. Je hebt de CO2 Prestatieladder die bijvoorbeeld in de grond-, weg- en waterbouw wordt gebruikt. De transportsector heeft Lean & Green. En in de recreatie heb je de Green Key. Het is een wirwar aan certificeringen waarvan de ene beter onderbouwd is dan de andere. Maar iedereen gebruikt een andere liniaal om zijn prestaties te meten. Met de introductie van de CSRD gaat we allemaal dezelfde liniaal gebruiken.”

En nee, dat betekent niet het verdwijnen van de Green Key of die andere certificeringen. Arthur: “De relevantie daarvan blijft onverminderd groot. Maar al die methoden zullen zich in toenemende mate gaan aanpassen. Ik verwacht dat al die certificeringen in hun vraagstelling meer gaan aansluiten bij de CSRD. Ik kan me goed voorstellen dat deze certificeringen bijvoorbeeld meer de thema indeling van de CSRD gaat volgen.” 

Tien thema’s

In de CSRD staan tien thema’s centraal, die per stuk weer subthema’s kunnen bevatten. Die tien hoofdthema’s zijn: klimaatverandering; vervuiling; water & mariene hulpbronnen; biodiversiteit & ecosystemen; grondstoffengebruik & circulaire economie; eigen medewerkers; werknemers in de waardeketen; getroffen gemeenschappen; klanten & eindgebruikers; zakelijk gedrag.

Ook softwarepakketten passen zich aan

Ook in administratief opzicht verwacht hij veranderingen. “Je hebt allerlei systemen om informatie vast te leggen. Boekhoudsystemen voor je financiële cijfers, HRM-pakketten voor de personeels- en salarisadministratie. Die kun je nu niet of slechts beperkt gebruiken voor een stukje duurzaamheidsrapportage, maar ik verwacht dat ook die softwarepakketten de indeling en definities van de nieuwe liniaal gaan volgen.”

Inzicht in thema’s om het verschil te maken

Daarmee raakt de invoering van de nieuwe EU-wetgeving aan elk bedrijf, wil hij er maar mee zeggen. “Als jij straks als kleine boerencamping gebruik maakt van dat softwarepakket, of je hebt een Green Key certificering, dan ga je wel mee in het denkkader van de CSRD. Dan wordt het ook voor jou ineens relevant. En daarmee krijg je meer inzicht op welk thema je het verschil kunt maken. Het wordt voor jou als recreatieondernemer daardoor uiteindelijk makkelijker om de juiste keuze te maken.”

Arthur Zantinge

Arthur Zantinge

Senior adviseur duurzaamheid

088 2531055 | azantinge@alfa.nl


Meer over Arthur