Banner

Het heft in eigen handen

31-10-2024 | Door:  Mark Vermeulen

Een mensgericht, oplossingsgericht en verbindend advies- en ingenieursbureau die Nederland iedere dag een stukje mooier wil maken. Zo omschrijft Prommenz zichzelf. Hoe deze fraaie woorden er in de praktijk uitzien? Dat vertellen oprichters en bedenkers Martijn Nanninga en Foppe Timmer ons met veel enthousiasme. Het is een verhaal van durf en gewoon doen. Maar het is vooral het verhaal van twee jonge ondernemers die simpelweg het heft in eigen handen nemen.


We gaan terug naar 2010. Collega’s Martijn en Foppe wisselen zo af en toe van gedachten over hun werkzaamheden en worden het snel eens. Het kan anders en het kan beter. Waarom zou een klant meerdere bureaus moeten inschakelen voor één en hetzelfde project? “We snapten vooral niet waarom we niet deden waar de klant om vroeg,” zegt Martijn. “Het draait om die klant en dan moet je toch doen wat die nodig heeft en komen tot de kern?” 

Ambitie

“Bovendien hadden we allebei de ambitie om aan het roer te staan,” vult Foppe aan. En zo geschiedde. In de staart van de financiële crisis besloten de heren de gok te wagen. “Redden we het in deze markt, dan redden we het altijd zeiden we tegen elkaar. En dat pakte goed uit.”

Anno 2024 bestaat het trouwe Prommenz team uit 110 vaste medewerkers en een schil van ongeveer 40 collega’s op inhuurbasis. Foppe: “In de loop van de tijd hebben we een groep mensen om ons heen verzameld die bij ons past. Ze zijn kritisch en scherp en maken ons beter. We doen het hier samen. Vertrouwen is ons grote goed. We zitten er niet bovenop, maar gaan ervanuit dat iedereen zijn of haar werk goed doet en eerlijk is.”

Frisse blik

En in die gedachte kwam Mark Vermeulen van Alfa Accountants en Adviseurs recent op hun pad. “We waren op zoek naar de frisse blik van iemand die ondernemers begrijpt en ons voorziet van direct en eerlijk advies,” vertelt Martijn. ”Ons bedrijf is de afgelopen jaren in recordtempo gegroeid en daarmee veranderde onze vraag op financieel gebied. Met Mark en zijn team was er direct een klik. Ze hebben ongelooflijk veel kennis en kunde in huis, zijn kritisch, proactief en vooral heel goed bereikbaar.” 

“Hun mensgerichte benadering naar klanten, is gelijk aan de onze,” aldus Foppe. “Beide organisaties zijn in beweging, zijn bezig de continuïteit te borgen en werken aan het nog verder verbeteren van de dienstverlening. Net als bij Alfa geven we bij Prommenz niet alleen advies, maar geven we alles wat klanten nodig hebben. We geven het totaalplaatje.”

“En wanneer de boel staat en draait komt er altijd weer een nieuwe uitdaging op ons pad, zo lijkt het. Eentje die we vervolgens met beide handen aangrijpen, we zijn immers altijd op zoek naar hoe we als organisatie onszelf nog verder kunnen ontwikkelen,” besluit Martijn tot slot. ”Aan de Alfa adviseurs de schone taak om met ons mee te bewegen en ons vervolgens te voorzien van het juiste advies.”