Mark Vermeulen
Directeur
088 2532102 | mvermeulen@alfa.nl
10 maart 2020 | Door: Mark Vermeulen
In de supermarkt komt hij alleen nog maar om een boodschap te doen. Maar veel had het niet gescheeld of Jasper Fijma was er geëindigd als bedrijfsleider. Een onverwachte carrièremove maakt dat hij alweer jaren actief is in het leggen en onderhouden van vloeren, het maken van keukens en het verfraaien van interieurs. En niet zonder succes. De VOF die hij samen met zijn partner Ellen Groot heeft, is hoognodig toe aan een vaste medewerker.
Hij heeft er net een dagje in de werkplaats opzitten. “We zijn een keuken aan het maken. Die moet over drie weken klaar zijn”, zegt vakman Jasper op een late woensdagmiddag. Of het druk is bij Jasper Fijma Vloer & Interieur? “Enorm druk! Als je nu een nieuwe keuken zou bestellen moet je er rekening mee houden dat die pas in augustus kan worden geleverd. Nee, dat vinden klanten niet echt een probleem. Maar we zijn inmiddels wel met Alfa aan het kijken of we iemand in vaste dienst kunnen nemen. Ik neem nu in sommige gevallen werkzaamheden aan in samenwerking met andere bedrijven. En in heb meestal wel een stagiair rondlopen, want ik ben een erkend leerbedrijf. De jongen die ik nu heb leert voor meubelmaker. Het zou niet gek zijn als hij zou willen blijven.”
Het zijn de bekende problemen voor een snel groeiend bedrijf. En dan te bedenken dat Jasper ooit een opleiding in de detailhandel volgde. “Ik was al assistent-bedrijfsleider, bij Deen Supermarkten. Ik vond het een stressvol bestaan. Mijn vader vroeg een keer: is dit wat je tot je vijfenzestigste wilt blijven doen?” Een vriend met een meubelzaak in Amsterdam brengt uitkomst. “Ik kon bij hem komen werken. Als kleine jongen knapte ik al houten bootjes op die ik weer verkocht. Ik deed in Amsterdam alles graag: in de winkel staan, vloeren leggen, vloeren bezorgen. Maar ik moest wel elke dag van Medemblik naar Amsterdam. En dan rijd je wel heel veel werk voorbij, dacht ik bij mezelf.”
Via een woonwinkel in Bovenkarspel krijgt hij klussen in de buurt. En een paar jaar later krijgt hij zelf zoveel werk dat hij op eigen benen kan staan. Hij begint met vloeren leggen en renoveren en timmerwerken. Totdat hij de vraag krijgt of hij ook een keuken kon maken. Jasper, glimlachend: “Dat leek gemakkelijk. Maar ik heb me toch wat foutjes gemaakt in het begin! Je moet heel goed rekening houden met de maatvoering van alles wat moet worden ingebouwd.”
Inmiddels is er aan huis - Oosterhaven 9 in Medemblik - ook een winkel geopend, naast zijn ‘showroom’ op internet ((jasperfijma.nl) met landelijke en moderne voorbeelden. In de winkel kunnen geïnteresseerden houten vloeren en laminaat (‘geen Chinese of Russische rommel’), keukenopstellingen, kastenwanden en shutters bekijken. Sinds 1 februari is niet alleen de winkel een stuk groter geworden, ook de openingstijden zijn verruimd: donderdag en vrijdag van 12.00 tot 18.00 uur, op zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur.
Een handgemaakte keuken is niet uitsluitend voor de gevulde beurs, constateert Jasper. “Als je bij de bekende keukenzaken iets in het hogere segment zoekt, zijn wij vergelijkbaar in prijs. En bij ons kun je dan ook nog kiezen welke binnenkant keukenkastje je wilt: watervast verlijmd multiplex of standaard spaanplaat.” Inbouwapparatuur besteedt hij uit aan een vaste witgoedzaak, als klanten geen eigen voorkeur hebben. Ook complete interieurs maken behoort tot z’n werkterrein. “In september hebben we een compleet huis gedaan. Vloeren op drie verdiepingen, ramen en vensterbanken aftimmeren, lambrisering, kamers-en-suite maken, een garderobe en trapkast... dat zijn de leukere opdrachten.”
Klant bij Alfa werd hij om een heel bijzondere reden: “Ik kende directeur Mark Vermeulen al, omdat hij ook uit Medemblik komt. Eerst had ik nog een andere boekhoudster, maar haar zaak ging over naar een groot kantoor. Daar was ik niet zo tevreden over. Ja, Alfa is ook een grote club, maar ik heb daar gewoon een heel goed contact. Ik kan er met al mijn vragen terecht. Zoals nu, of we iemand erbij kunnen nemen in loondienst. Bij Alfa word ik heel persoonlijk geholpen.”