Banner

Ondernemer van maand: Glas Groenten

28 april 2017 | Door:  Maurice van Schagen

Kratten vol met fris oranje worteltjes vullen de loods. Over een paar dagen liggen die worteltjes in veel supermarkten in Noord-Holland. Alleen nog even inpakken en van een etiketje voorzien. Het is dagelijks werk voor Glas Groenten, het handelsbedrijf van vader Henk en zoon Mike Glas. “Ik ben directeur, maar ik loop net zo makkelijk met een bezem door de loods.”

De grootste druk is in  het bedrijf in Broek op Langedijk wel van de ketel, nu het voorjaar aanbreekt. Voor de wintergroenten was het een goed seizoen, constateert Mike Glas. “Boerenkool is booming. Sinds boerenkool de naam superfood heeft gekregen is het bijna niet aan te slepen. Ik zou nog wel meer boerenkool kunnen verkopen, maar dat is op de zaak niet meer te organiseren. En de spruitenoogst viel van de winter veel lager uit. Telers hebben achtduizend kilo minder geoogst per hectare. Daardoor ontstonden tekorten en ging de prijs omhoog. Maar als ik eerlijk ben heb ik liever dat het aanbod wat vloeiender verloopt. Dan is iedereen tevreden.”

Die producten gaan vooral naar grotere supermarkten in Noord-Holland. Als het boerenkool-en-spruitenseizoen erop zit, verschuift de aandacht naar aardappelen en waspeen. En regelmatig duikt er weer een nieuw product in het assortiment op. Mike: “Een teler neemt weleens een kissie van het een of ander mee. Dan ga ik er zelf mee naar een supermarkt. ‘Joh, probeer het gewoon en week, is het niks dan is het niks.’ We hebben er een paar jaar witlof en tomaten bij gedaan, maar dan is het ook ineens weer weg. En dan komt ineens weer knolselderij bij, of een biologisch assortiment. Nu zijn we weer begonnen met vergeten groenten zoals paarse en gele wortelen. Of flespompoenen, weer heel iets anders. Ik denk nog: wie eet er nu flespompoen? Maar er is toch vraag naar en ineens is het onderdeel van je assortiment. We zijn eigenlijk altijd wel bezig om nieuwe dingen in het schap van de supermarkt te leggen. Een heleboel telers weten dat we daarmee bezig zijn. En omdat je hier in de regio veel telers met verschillende soorten groenten hebt, zit je dicht bij het vuur.”

Biologische producten
Ook biologische producten zitten in de lift. “Supermarkten willen toe naar een meer bio-achtige uitstraling. Alle rode en witte kool die we leveren is al biologisch. Nu hebben we weer biologische knolselderij erbij. We zijn zelf SKAL-gecertificeerd. Maar het is moeilijk om voldoende biologisch areaal te krijgen. Ik zie het aanbod nooit helemáál bio worden. In een stad als Amsterdam ligt het anders. Maar wat is er mis met het gangbare vollegrondsassortiment? Daar zit echt geen residu van spuitmiddel meer op tegenwoordig. Vooral een supermarkt als Albert Heijn is bezig om bepaalde middelen te weren op producten. Maar hoever moet je gaan? Een consument wil ook geen rups op zijn kool.”

“Alfa is goed bereikbaar”
Negen vaste medewerkers telt Glas Groenten. In de winter groeit het personeelsbestand naar zestien. Officieel is Mike directeur, “maar ik loop net zo makkelijk met een bezem door de loods”. Alfa is al heel lang de huisaccountant. “Mijn vader is ermee begonnen. We zijn altijd trouw gebleven aan onze contactpersonen. Alfa is goed bereikbaar. Als ik bel met een vraag, krijg ik gelijk antwoord. Alfa doet ook de loonadministratie. Heb ik een contract nodig voor een personeelslid, dan staat het de volgende dag op de mail. Ik ben daar geen nummer. Dat werkt plezierig. En ze zitten in de buurt. Dat geeft toch gemak. Ze doen nooit moeilijk. En wat goed is, dat blijft zo bij ons.”

Maurice van Schagen

Maurice van Schagen

Relatiemanager

088 2532128 | mvanschagen@alfa.nl


Meer over Maurice