Carol de Wit
Sectormanager Transport en Logistiek
Alfa heeft ruim 350 klanten in de sector transport en logistiek. Hieronder maak je kennis met een aantal klanten en lees je ook meer over de samenwerking met Alfa.
Al een halve eeuw zit het bedrijf in het containertransport. Dus ach, dat er al een tijdlang minder containers uit China deze kant op komen, baart Piet Koolwijk geen zorgen. “Uiteindelijk loopt dat gewoon wel door”, zegt de derde generatie van het familiebedrijf in Bergambacht. Generatie vier in het honderd jaar oude bedrijf loopt trouwens al warm langs de zijlijn: zoon Dave maakt sinds de zomer van dit jaar deel uit van de directie. “Ik heb geen zin om op mijn 75ste nog in mijn eentje de dagelijkse leiding te hebben.”
Lees het verhaal van Koolwijk Logistics.
“Vrachtwagenchauffeur is een levensstijl die mij goed past” - Zwolle - Berry Gijze
Met een lading karton staat de DAF XG+ van Berry Gijze klaar voor een rit van Coevorden naar Hoogstraten. “Vier uurtjes. Zonder files”, zegt Berry met de routine die verraadt dat hij niet voor het eerst die kant opgaat. Sinds 2008 is de inwoner van Wildervank zelfstandig ondernemer in de transportsector. Op de weg zit hij al veel langer: 25 jaar om precies te zijn. “De één wil brandweerman worden. De ander politieagent. Ik wilde altijd al vrachtwagenchauffeur worden. Het is een cliché, maar het is toch die vrijheid.”
Lees het verhaal van Berry Gijze.
Podcast: Vredeveld Logistics and Solutions
Mischa Vredeveld is directeur van het familiebedrijf Vredeveld Group. Opgericht in 1937 is het een van de oudste internationaal opererende logistieke dienstverleners van Nederland. Het bedrijf bestaat uit 80 vrachtwagens, 180 opleggers en een kleine 200 medewerkers. Het opereert in Silo Bulk, Vredeveld Logistic Solutions en Bouwmaterialen met name in Noord en Oost-Nederland. Vredeveld zet ruim 80 jaar aan kennis in voor een betere transportsector in de toekomst. Hoe Mischa en z’n team dat doen, hoor je in deze 18e podcast van ‘Elise in MVO-land’.
Lees en luister naar het verhaal van Vredeveld.
Omwegen maken is er bij een goed georganiseerd transportbedrijf als Veldhuizen Transport niet bij. Ook in de boekhouding kiest het bedrijf in Werkhoven tegenwoordig de kortste route. Aan de hand van Alfa maakte Veldhuizen Transport de digitale overstap naar Exact Online. Handmatige boekingen zijn verleden tijd. En de switch? “Het is redelijk snel gegaan”, kijkt Patricia Veldhuizen terug op het traject.
Lees hier het hele verhaal van Veldhuizen Transport.
In 1938 begon het allemaal met slechts één vrachtauto, waarmee de oom van de vader van Erik Nagel melk vervoerde in de regio Amsterdam. Vandaag de dag rijdt R. Nagel Transport met 70 vrachtauto’s vooral af en aan naar Schiphol, om de afhandeling en distributie van luchtvracht zorgvuldig en efficiënt uit te voeren. Het bedrijf maakte in die ruim tachtig jaar dan ook een grote transformatie door. Toch staat er een nog grotere transitie voor de deur: Erik Nagel wil dat de helft van zijn wagenpark in het jaar 2030 bestaat uit elektrische vrachtauto’s.
Lees hier het hele verhaal van R Nagel Transport.
Huisman Transport in Druten (onder de rook van Nijmegen) werd 93 jaar opgericht door de opa van de huidige algemeen directeur Harrie Huisman. Inmiddels draaien zijn beide zoons zich al warm om het bedrijf over een paar jaar over te nemen. Wat begon als transportbedrijf, is die naam inmiddels ontgroeid. Er worden namelijk niet alleen transportdiensten geleverd, maar ook warehousing; opslag, overslag en montage. Zowel voor consumenten als voor de B2B-markt. Dat maakt het bedrijf tot de logistieke dienstverlener die het vandaag de dag is.
Lees hier het verhaal van Huisman Transport.
Het is onderhand een van de grotere logistieke dienstverleners in het noorden en oosten van Nederland. Met honderd trucks en tweehonderd opleggers is Vredeveld vooral bekend van het transport van bouwmaterialen en bulkgoederen. De historie mag dan teruggaan tot 1937, het familiebedrijf kijkt liever vooruit. Tegenwoordig gaat het veel verder dan alleen het transport van A naar B.
Lees hier het verhaal van Vredeveld.
Als het even kan zit Benno van Zuuk achter het stuur van een van z’n vrachtwagens. Hoe verder, hoe liever. Maar naast het rijden komen er nog meer dingen kijken bij het runnen van een transportbedrijf. Gelukkig is daar dochter Nikki. En wat begint met een paar administratieve klusjes is inmiddels uitgegroeid tot haar dagtaak. Als rechterhand van vader Benno regelt Nikki op kantoor alles wat er gedaan moet worden. ‘Behalve de planning. Dat doet m’n vader zelf, vanuit de auto.”
Lees hier het hele verhaal van Van Zuuk.
Huisman Transport in Druten (onder de rook van Nijmegen) werd 93 jaar geleden opgericht door de opa van de huidige algemeen directeur Harrie Huisman. Inmiddels draaien zijn beide zoons zich al warm om het bedrijf over een paar jaar over te nemen. Wat begon als transportbedrijf, is die naam inmiddels ontgroeid. Er worden namelijk niet alleen transportdiensten geleverd, maar ook warehousing; opslag, overslag en montage. Zowel voor consumenten als voor de B2B-markt. Dat maakt het bedrijf tot de logistieke dienstverlener die het vandaag de dag is.
Lees hier het hele verhaal van Huisman Transport.
Als hij op z’n 33ste genoeg heeft van een bestaan in loondienst, begint hij zijn eigen transportbedrijf. Het ondernemersbloed heeft Theo Bonouvrié junior niet van een vreemde. Vader Theo senior begon ook voor zichzelf als transporteur en bouwde zijn bedrijf uit tot uiteindelijk 28 vrachtwagens. Junior houdt het bij eenmanszaak. Zo’n drieduizend kilometer in de week komt er bij op de teller van zijn DAF. Drie, vier keer per week zijn het nachtelijke kilometers. “Nee, daar heb ik geen moeite mee. Slapen doe ik overdag wel.”
Lees hier het hele verhaal van Bonouvrié Transport.
Hij is nét terug van een rit, al was het dan om een personenwagen op te halen. Maar als het even kan, kruipt directeur Peter van Velden van D. Zonneveld Transport nog zelf achter het stuur van z’n 21 vrachtwagens. “Als er toevallig een auto stil staat in de vakantie of bij ziekte proberen we het met z’n drieën op de planning het wel op te lossen.” De liefde voor de weg zat er al vroeg in. Als Peter - nu 45 - op z’n achttiende zijn rijbewijs haalt, kan hij in z’n vrije tijd al gaan rijden voor een goede vriend van zijn vader. Ooit met het idee om nog eens zelf ondernemer te worden, de ondernemer die hij nu is op transportcentrum Coldenhove in Maasdijk.
Lees hier het hele verhaal van D. Zonneveld Transport.
Hij is net een vrachtwagen aan het laden voor de rit van morgenochtend, richting Emmen. “Ja, ik rijd zelf ook nog”, zegt Ton den Ouden van het gelijknamige transportbedrijf. “Dat heb je al gauw in een klein bedrijf.
Je bent toch een beetje manusje van alles. Ik ben hier de regelneef, de boekhouder, de monteur, de chauffeur en aan het eind de directeur.
Maar ik vind het ook wel leuk voor de afwisseling. Dan hoef ik niet hele dagen op kantoor te zitten. En het is toch ook m’n hobby, die vrachtwagens.”
Lees hier het hele verhaal van Ton den Ouden.
Met zo’n dertig vrachtwagens is Fiks Transporten een bekende naam op de Nederlandse wegen - in ieder geval in de sector van de diervoeders. Aan het hoofd broer Louis en zus Astrid Fiks, die sinds 2008 nauw samenwerken binnen het bedrijf. Louis als ‘de technische man’ zoals Astrid het omschrijft, zij als ‘chef kantoor’. “Je moet wel een duidelijke scheiding hebben, anders zit je in elkaars vaarwater.”
Lees hier het hele verhaal van Fiks Transporten.
Het is een beetje een ongewoon gezicht. ‘Fabrieksarbeider’ Jos Tolkamp die elke dag met zijn kraanauto naar zijn werk gaat. Bij gebrek aan klandizie voor zijn eigen onlangs gestarte bedrijfje in speciaal transport verdient Jos bij met fabriekswerk. Mét de afspraak dat hij meteen in actie kan komen áls er een klant belt. “Maar er zijn weken geweest dat er helemaal niemand belde. Dan vroeg je je af: Zou de telefoon misschien kapot zijn?”
Lees hier het hele verhaal van Tolkamp Speciaal Transport.
200-jarig E. Lafeber gaat met TLN Benchmark écht sturen
Je eigen bedrijf vergelijken met de concurrentie is dé manier om een ondernemer scherp te houden. Zeker als die ondernemer opereert in een sector waarin de marges dun zijn, zoals transport en logistiek. Brancheorganisatie TLN heeft daarom samen met Alfa Accountants en Adviseurs een bedrijfsvergelijker ontwikkeld: de TLN Benchmark. Als ondernemer heb je realtime cijfers in handen die je vertellen of je transportbedrijf wel op de goede weg zit. En: het systeem is zonder poespas te implementeren.
Lees hier het verhaal van E. Lafeber.
We varen ‘liever een stabiele koers’, zegt Gerwin van Dijk. “Als je niet meedoet met de pieken van de hoogconjunctuur, heb je ook minder last van de dalen als het een keer minder gaat met de economie.” Met die stabiele koers is Van Dijk Transport uit Kampen al tachtig jaar lang een vertrouwde naam in de logistieke sector. Het familiebedrijf mag dan een lange historie hebben, zonen Gerwin en Johan kijken met vader - en nu nog directeur-eigenaar - Dick vooral vooruit. Vorig jaar verrees op de locatie aan de Montagestraat een duurzaam pand: gasloos en voorzien van zonnepanelen.
Lees hier het verhaal van Van Dijk Transport.
We zijn onderweg met Arjan Boer van Berkel en Rodenrijs naar Gouda. “Eigenlijk een thuiswedstrijd”, lacht de eigenaar van A. Boer Transport, vijftien vrachtwagens en vijventwintig medewerkers sterk uit Nieuw-Lekkerland. Eigenaar of niet, Arjan zit altijd nog het liefst zelf achter het stuur, vandaag een Scania S580. “Ik ben meer een buitenmens. Gelukkig heb ik op kantoor goeie mensen zitten die de zaak draaiende houden.”
Lees hier het verhaal van A. Boer Transport.
Ze zijn bekende verschijningen op de weg: tankauto’s die zuivelproducten van de boer naar de fabriek brengen. Tankwagens zoals die van de Gebroeders Dunnink uit Nieuwleusen. De twintig auto’s zijn verantwoordelijk voor het transport van koemelk, geitenmelk en halffabricaten. Niet alleen in Nederland, maar ook in België, Frankrijk en Duitsland.
Lees hier het verhaal van Gebroeders Dunnink.
Even voorbij Dendermonde zet Eddie Dijkema zijn DAF XF 106 stil langs de weg voor het interview. “Ik kan ook prima handsfree bellen in de truck. Maar nou heb ik m’n hoofd er net even iets meer bij”, lacht hij. Het nieuwe jaar is amper een dag oud of de eigenaar van Dijkema Transport heeft er al een rit naar onze zuiderburen op zitten. “Sterker, ik ben op nieuwjaarsdag al vertrokken.”