Banner

“We zijn bij Looye Kwekers geobsedeerd door smaak”

5 oktober 2023 | Door:  Wilco van der Meulen

Er zijn weinig tomatentelers die van hun eigen teelt een merk hebben weten te maken. Laat staan een heel bekend merk, zoals de Honingtomaat van Looye Kwekers. Jos Looije - ja, met een ij - bedacht ‘m, en tegenwoordig liggen de tomaten van de familie Looije onder eigen naam in de schappen van grote supermarkten. Met de trend onder consumenten om te willen weten waar producten vandaan komen, heeft het smaakbommetje nog altijd wind mee in de retail.

Het begin van de honingtomaat is even toevallig als grappig, lacht Margriet Looije. “Mijn vader Jos had de Piccolo tomaat (het ras van de Looye Honingtomaat, red.) al eens geproefd bij Marks & Spencer in Londen. Hij werd omver geblazen door de smaak. Hij was er helemaal verliefd op. Dat wilde hij ook. Toevallig had hij in die tijd een keer een luxe bus scheerschuim voor vaderdag gekregen. Toen die op was, vroeg hij mijn moeder nog zo’n bus mee te nemen. “Maar die is vijf keer zo duur als de scheerschuim die je nu gebruikt”, reageerde zij. Op dat moment realiseerde mijn vader zich wat een merknaam voor een product kan doen.”
Niet dat Margriet eraan twijfelt dat die Honingtomaat er anders niet was gekomen. “Mijn vader is altijd al innovatief geweest. Teelde als een van de eerste losse cherrytomaten, was een van de eersten met vleestomaten. Hij was altijd op zoek naar vernieuwing.”


‘Concurrentie is altijd goed’

De combinatie van een specialty tomaat - veel zoeter dan wat er gebruikelijk was - met de naam Honingtomaat doet de rest. De merknaam is ingeburgerd, handig in een tijd waarin ook andere veredelaars het segment hebben ontdekt. Margriet: “Ik denk dat concurrentie altijd goed is. Het is alleen maar goed dat tomaten smaakvoller worden en meer mensen tomaten gaan eten. We hebben een tijdlang als sector negatief in het nieuws gestaan, doordat Nederlandse tomaten in Duitsland als ‘Wasserbomben’ bekend stonden. Door concurrentie maken we elkaar sterker. En ik zie dat we als Looye Honingtomaten nog steeds onderscheidend zijn in de markt.”

Hoge interne eisen

Het is ook de reden dat de marketing bij Looye Kwekers serieus wordt opgepakt. Als commercieel directeur is Margriet er direct verantwoordelijk voor. Zus Annelies is operationeel directeur, vader Jos kijkt over de schouder mee. Hooguit een kwart, een vijfde deel van de teelt belandt uiteindelijk onder de merknaam Honingtomaat in de winkels. “We hanteren intern hoge eisen. Eisen aan de smaak, aan het uiterlijk. Daar testen we continu op. Vooral op de smaak, daar zijn we door geobsedeerd. Als je een Honingtomaat van Looye koopt, moet die tomaat jaarrond consistent van smaak zijn. Dat is lastig genoeg, want het blijft wel een natuurproduct.” Honingtomaten vinden daarom als dagverse producten hun weg naar retailers en speciaalzaken in Nederland, België en Duitsland. Wat niet door de keuring komt, wordt als private label geëxporteerd naar landen als Zweden, Spanje of Tsjechië.

Trostomaat Looye JOYN

Inmiddels staat op de twee bedrijven van Looye Kwekers ook een trostomaat onder een merknaam, Looye JOYN tomaten. Het zou niet de laatste vernieuwing kunnen zijn, denkt Margriet. “Nee, we kijken heel goed wat er om ons heen gebeurt in de categorie. Ook wat er in de horeca gebeurt. Consumententrends zijn gewoon heel dynamisch. Aan ons de taak om daar zo goed mogelijk op in te spelen.”
Om optimaal grip te houden op de kwaliteit, produceert Looye Kwekers alleen in Nederland. ‘Thuis’ in Naaldwijk, op een oppervlakte van 6,5 hectare, en verder weg in Burgerveen, waar de twee bedrijven samen 18 hectare groot zijn. “En we hebben bijna 30 hectare in Nederland waar geteeld wordt door partnertelers. Daarnaast hebben we een  partnerteler in Portugal, maar daar produceren we uitsluitend onder private label. Omdat Honingtomaten altijd dagvers zijn, is die productie daar niet mogelijk.”

Dutch Food Week

Van 6 tot en met 14 oktober is de Dutch Food Week, met Alfa als een van de sponsors. Al is de local-for-local-gedachte niet de primaire reden voor consumenten om Honingtomaten in het winkelmandje te leggen, denkt Margriet. “Ik zie meer de trend dat consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt en of het wel duurzaam wordt geproduceerd. Uiteindelijk geloof ik dat iedereen gewoon van lekkere en goede voeding houdt. De vraag is alleen: heeft iedereen er ook toegang toe?”

Bezoek de website van Looye Kwekers. 

Wilco van der Meulen

Wilco van der Meulen

Senior klantbeheerder

088 2532498 | wvdmeulen@alfa.nl


Meer over Wilco