Ondernemer in beeld: Uitzendbureau Solutions
22 september 2020
|
Door:
Toni di Addario
Met zijn laatste 63 euro gaat Sezer Duygulu in 2002 naar de Kamer van Koophandel om zich te laten inschrijven als uitzendbureau. Vier jaar later zit hij financieel aan de grond, met ‘dank’ aan een compagnon. Wie toen had voorspeld dat diezelfde Sezer veertien jaar later eigenaar zou zijn van Solutions, een florerend bureau in een designpand, was voor gek verklaard. Maar hij knokt zich terug, maakt werkweken van meer dan honderd uur en houdt er nog steeds dezelfde lijfspreuk op na: “Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.”
Het ‘glazen huis’ in De Lier, langs de provinciale weg van Westerlee naar Delft, is niet alleen opvallend, het is ook een statement. “Waarom het kantoor helemaal van glas is? Omdat we zelf ook heel transparant zijn. Iedereen mag zien hoe wij werken. Elke controlerende instantie mag hier onaangekondigd binnenlopen”, zegt Sezer Duygulu op een onverwacht warme maandagmorgen aan het eind van de zomer.
Met uitzendbureau Solutions is hij een van de grootste spelers in de toelevering van ‘handjes’ voor verpakkingsdoeleinden in de agf. De weg ernaartoe was lang. “Het jaar 2006 was moeilijk. Ik had niet de juiste man als compagnon. Ik had er een streep onder kunnen zetten en het bureau failliet kunnen laten verklaren. Maar ik wilde mezelf in de spiegel kunnen blijven aankijken. Ik had nog vijf man over. Zelf maakte ik werkweken van honderd uur om mijn schulden te kunnen betalen. Ik had ook nog een gezin te onderhouden.”
Aan werken heeft de jonge Sezer toch al geen hekel. “Ik hielp op m’n negende al mee op de Haagse markt.” Hij doet nog een jaartje Haagse Hogeschool, maar merkt al snel dat het studeren niet aan hem is besteed. “We hadden thuis niet eens geld om mijn schoolboeken te betalen. Twee leraren hebben die voor mij betaald. Daar ben ik ze nu nóg dankbaar voor, we hebben nog altijd contact.” Hij gaat aan de slag in de haven, tot die stap naar het ondernemerschap.
AAA-locatie
Als ondernemer van Turkse komaf merkt hij dat anders wordt bekeken. “Je komt toch binnen met een donker hoofd. Je moet harder lopen dan een ander. Als er een keer iets mis gaat, wordt er anders gereageerd. Maar ik respecteer iedereen. Ik zeg altijd: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.” Het beeld is definitief veranderd met de verhuizing naar het nieuwe kantoor. “Dit is een AAA-locatie. We worden echt anders bekeken. Sindsdien groeien we elk jaar met tien, vijftien procent.”
v.l.n.r.: Sezer Duygulu, Toni di Addario en Leon Delhez
Kwart over vijf beginnen
Een doorsnee directeur is hij niet. Sezer: “Ik heb niet eens een eigen kantoor. Ik zit daar (wijst naar de kamer ernaast), tussen de anderen. Ik help mee als er contracten moeten worden opgesteld of als er uren moeten worden ingeboekt. We zijn één team. Elke morgen ben ik hier om kwart over vijf, half zes. Is het druk, dan een uur eerder. Nee, eigenlijk hoeft dat nu niet meer. Maar ik wil exact weten wat er gebeurt. Er bovenop zitten om kort te kunnen schakelen als het nodig is. Onze werknemers zien dat ook. Een uitzendkracht van Solutions heeft een andere mentaliteit.”
Borgstelling voor uitzendbureaus
Succesvol of niet, ook Solutions krijgt iets mee van het negatieve sentiment rond de uitzendbranche in de tuinbouw. “Daar heeft de sector het deels zelf naar gemaakt met al die malafide bureaus. In februari, maart schieten de bureaus als paddenstoelen uit de grond, om in oktober weer failliet te gaan. Op de dag dat de Tweede Kamer met een borgstelling van vijf ton of een miljoen voor uitzendbureaus komt, ben ik heel blij. Dan is er meer grip op de sector en loopt de overheid ook geen sociale lasten mis. Ook migranten hebben bijgedragen aan het beeld. Een dag gewoon niet op het werk verschijnen, een zooitje maken van de huisvesting. Wij voldoen aan alle eisen, betalen volgens de cao van de werkgever. Met COVID-19 sturen we regelmatig een mail naar de werknemers, om hen van informatie te voorzien en om hen op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Maar buiten het werk hebben wij geen invloed op wat een medewerker doet. Je mág niet eens controleren.”
‘Topmensen’
Alfa is er voor de cijfers, en meer: van fiscale vragen en juridische zaken tot en met de installatie van zonnepanelen op het dak. Vijfmaal per jaar zit directeur Toni di Addario om tafel om te sparren met Sezer en ex-Alfa-man Leon Delhez, tegenwoordig operationeel directeur van Solutions. Sezer: “Het zijn topmensen bij Alfa, Toni en Edwin Timmermans (senior personeelsadviseur). Alfa is voor ons niet alleen een accountant. Het is onze partner. Ik weet dat er bij Alfa een adviesteam om mij als klant heen staat, dat probeert zoveel mogelijk met mij mee te denken. Dat weet ik en dat voel ik ook. Ik kan ze altijd bellen voor advies. Met Alfa kun je alle kanten uit. Het is er perfect geregeld.”