Banner

Ondernemer in beeld: Van Onselen Aubergines

18 juli 2024 | Door:  Eva van Eijck

Het is zeker niet de grootste van de ‘big five’ glasgroenten in Nederland. Achter de tomaat, de paprika en de komkommer heeft de aubergine een bescheiden aandeel in het groenteschap, samen met de courgette. Een groente in opkomst is het echter wel. Niet zozeer qua teeltoppervlakte, die blijft al jaren redelijk stabiel, wel in de populariteit. “Vooral de jongere consumenten ontdekken de aubergine steeds meer. Het is een groente met potentie”, zegt Martijn van Onselen, met broer Arjan de derde generatie in het familiebedrijf. Proeven? Breng een bezoek aan kantoor en je gaat met twee aubergines naar huis!

Met het totaal van zeventien hectare behoort het bedrijf tot de grootste auberginetelers. Verdeeld over het Westland heeft Van Onselen vier locaties. “Het is zo gegroeid. Je hebt natuurlijk altijd wel in je achterhoofd dat het efficiënter is om te centraliseren. Maar geschikte kavels liggen niet voor het oprapen. We zouden dan altijd nog een vestiging in het Westland willen aanhouden. En voor een bedrijf van vijf hectare ga je niet naar de Wieringermeer. Uiteindelijk zitten we hier in het Westland helemaal zo slecht nog niet.”

Vader Jan en oom Piet schakelden ongeveer 35 jaar geleden over op de aubergineteelt, en het is nooit meer anders geweest. Martijn: “Je hebt nu een dermate groot en gespecialiseerd bedrijf dat je niet zo snel meer overschakelt. We hebben de afgelopen jaren toch fors geïnvesteerd, vooral in het op locatie verpakken van product. Daarnaast is het een schitterend product om te telen en we hebben er altijd een goeie boterham aan verdient.” Z’n laatste ‘boterham’ dateert trouwens van een paar dagen terug. “We eten toch wel wekelijks aubergine.”

(v.l.n.r. Peter, Arjan, Tim, Martijn en Arend van Onselen)

‘Kwaliteit en een stukje productie’

Een stabiele teelt is het niet alleen wat het areaal betreft. Waar het innovatietempo bij de tomatentelende collega’s een stuk hoger ligt, gaat de evolutie in de aubergineteelt minder snel. “De laatste vijf jaar is er niet zo gek veel veranderd. We telen al een jaar paar het ras Tracey van Rijk Zwaan, en dat bevalt ons heel goed. Waar je naar kijkt? Dat is toch vooral de kwaliteit en productie. En het ras moet zo te telen zijn dat de vrucht niet té groot wordt. Op een van de locaties in ‘s-Gravenzande telen we trouwens ook andere soorten, wel tien verschillende. Van de ‘Japanse vinger’ aubergine tot de graffiti-aubergine die je steeds vaker in de supermarkt ziet.”

Mei, juni en juli hoogseizoen

Na het planten aan het begin van het jaar kunnen al vanaf half februari de eerste vruchten worden geoogst. De maanden mei, juni en juli zijn het hoogseizoen in de teelt. Eind oktober wordt het gewas geruimd en worden de kassen klaargemaakt voor een nieuw teeltseizoen. “Jaarrond telen met belichting is in de aubergineteelt voor alsnog geen optie”, zegt Martijn. “We hebben wel veel collectieve proeven gedaan met onze collegatelers, zelfs het afgelopen jaar nog. Maar onder kunstlicht loop je in de donkerste weken van het jaar tegen problemen aan met de fotosynthese efficiëntie van de plant. Dan mis je een deel winterproductie. Dan zou de prijs per aubergine heel hoog moeten zijn om dat te compenseren. Dat is lastig rond te rekenen.”

Een product met potentie

Wel begint de consument de paarse vruchten meer te waarderen, merkt hij. “Je ziet het vooral bij de jongeren. Aubergines zitten ook vaker in maaltijdboxen. Het is zeker een product met potentie. Dat is ook wat we met de nieuwe campagne proberen over te brengen, een stukje gebruiksgemak. De aubergine heeft lange tijd de naam gehad dat-ie lastig klaar te maken zou zijn. Het tegendeel is waar. De aubergine wordt niet voor niets de aardappel van de Middellandse Zee genoemd. Daar ligt de consumptie per hoofd van de bevolking vele malen hoger.”

Klantactie met Alfa

Al zou die consumptie de komende weken in de directe omgeving van het Naaldwijkse kantoor óók weleens in de lift kunnen zitten. Wie deze maand een bezoek brengt aan het kantoor, gaat met twee heerlijke Tracy aubergines naar huis. Van Onselen is al jarenlang een trouwe klant. Martijn: “Waarom we ooit klant zijn geworden, zou je aan mijn vader moeten vragen. Maar ik kan wel zeggen waarom we klant zijn gebleven. We zijn gewoon heel tevreden over Alfa! We hebben een fijne klantbeheerder, Pals Kingma. Daar hebben we een heel goeie vertrouwensband mee. Alles is altijd keurig in orde. Je wordt op de hoogte gehouden van de actualiteiten, zoals subsidies, investeringsmogelijkheden en natuurlijk fiscale zaken. Contacten verlopen prettig, altijd op een heel menselijke manier. Je voelt je bij Alfa geen nummer, je wordt er gewaardeerd als klant.”

Eva van  Eijck

Eva van Eijck

Directiesecretaresse

088 2532526 | evaneijck@alfa.nl


Meer over Eva