Maartje Veldhuis
Directiesecretaresse
088 253 2812 | mveldhuis@alfa.nl
28 maart 2024 | Door: Maartje Veldhuis
Het is tien over twee 's middags. Lunchtijd bij Drukkerij Ponsteen. Tenminste: voor Ritske Ponsteen die zojuist een paar bestellingen heeft weggebracht bij klanten. “Op tijd lunchen ging daardoor even niet. Maar een contactmoment met klanten is óók belangrijk.” Want dat goede contact met opdrachtgevers is nou net de kurk waar de drukwerkbroers uit Nijverdal op drijven. "Vaak zeggen klanten: regel het maar zoals je de vorige keer hebt gedaan."
Binnen aan de Rudolf Dieselstraat spugen de offset persen en digitale printers achter elkaar briefpapier, folders, magazines en kerkblaadjes uit. Ritske en René Ponsteen zijn het bewijs dat er leven voor drukkers mogelijk is na de opkomst van internet. Dat zou elke drukkerij de nek omdraaien. Al durft Ritske niet zijn hand in het vuur te steken voor de concurrentie van het online drukwerk bestellen. "Daar hebben wij ook mee te maken. We moeten er tussendoor manoeuvreren om te kunnen overleven. Dat lukt uitstekend, maar ik kan niet in de toekomst kijken. Er komen steeds meer jongeren die zijn opgegroeid met digitale technologie en dat soort dingen. Klanten zijn over vijf jaar veel meer digitaal georiënteerd. Gaan die straks nog een drukker bellen? Of gaan ze online drukwerk regelen?"
Maar noem Drukkerij Ponsteen absoluut niet ouderwets. Zelf gaan de twee ondernemende broers de digitale technologie allerminst uit de weg. In de drukkerij staan twee digitale printers. Of beter gezegd, digitale printstraten. Ritske: "Heel veel drukwerk is ook bij ons verschoven van offset naar digitaal. Die twee printers zijn uitgerust met een unit die het materiaal meteen op maat snijdt. Er zit tijdwinst in, je kunt het allemaal wat sneller maken. Wij zijn toch vooral gespecialiseerd in adhoc-werk. We hebben best veel van die opdrachten."
Vijf jaar, langer geeft hij z'n digitale wondermiddelen niet. "Het is allemaal elektronica. Dat is over vijf jaar verouderd, niet meer efficiënt door de voortgaande ontwikkelingen. Na vijf jaar is die printer afgeschreven. Krijg je er niets meer voor terug. We leasen onze digitale printers, dan zit er meteen een onderhoudscontract bij." Voelen z'n medewerkers zich nog wel drukker? Of zijn ze meer computerprogrammeur aan het worden? "Nee, ze zijn zeker geen programmeur. Het is gewoon het bedienen van de apparatuur, meer niet. Het wordt je steeds makkelijker gemaakt. En offsetdrukkers hebben we ook nog in dienst." Ook het hele scala aan nabewerkingen blijft in eigen huis: snijden, nieten, vouwen, stansen en rillen.
Met z'n achten zijn ze bij het familiebedrijf, dat er al een historie van een halve eeuw op heeft zitten. Broer René is er voor de 'administratieve kant en het drukwerkgedeelte'. Ritske: "Ik doe meer het klantencontact, de intake van de orders." En dus af en toe een rondreis door het rayon, richting Almelo, Hengelo, Haaksbergen, Vroomshoop en Den Ham. Al staan er ook landelijke klanten op de lijst van Drukkerij Ponsteen. "O, maar het valt best wel mee wat ik op de weg zit. Ik doe het bewust zelf. We hebben geen vertegenwoordiger in dienst. Zo'n moment van klantencontact werkt uitstekend. Wij moeten het daar toch van hebben, van die vaste klanten. Als zij iets moeten hebben is het vaak: regel het maar zoals je het de vorige keer hebt gedaan. Zo werkt het een beetje bij ons."
En ook bij het vaste accountantskantoor van Drukkerij Ponsteen, Alfa in Nijverdal. "Pas nog, voor een investeringsvraag. Het was een vraag over een laptop. Je kan Alfa bellen of mailen en je krijgt meteen antwoord. Dat werkt uit-ste-kend. We hebben een tijdje terug een andere klantbeheerder gekregen, Herbert ten Hoeve. Een nieuw iemand, daar moet je altijd even aan wennen. Maar als het iemand met verstand van zaken is, gaat het altijd goed. Het werkt hartstikke fijn. We zijn heel tevreden over Alfa."