Herma Brinkhuis
Senior fiscaal adviseur
088 2532803 | hbrinkhuis@alfa.nl
19 maart 2024 | Door: Herma Brinkhuis
Producenten van streekproducten zijn altijd op zoek naar meer afzetmogelijkheden. Recreatieondernemers zoeken weer naar manieren om hun gasten extra beleving te bieden. Die twee uiteenlopende groepen ondernemers zouden elkaar weleens kunnen vinden in een nieuw concept: streekwinkels op campings en vakantieparken. Vorig jaar snuffelden beide groepen in het Vechtdal al eens voorzichtig aan elkaar, in een eerste inspiratiesessie. Op maandag 11 maart was er een vervolg om het idee naar een volgende fase te brengen. Samen met Arthuur Buiten Beleven! faciliteerde Alfa de bijeenkomst, gehouden op een zeer inspirerende plek: Erve Vechtdal.
Als het concept ergens zou kunnen slagen, is het wel in Overijssel denkt Herma Brinkhuis, als fiscaal adviseur van Alfa – en streekproductenshopper – aanwezig bij de sessie. “Ik schat dat de helft van onze agrarische klanten wel iets doet met streekproducten.” Ze heeft er ook een verklaring voor. “Het Expertisecentrum Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim heeft uitgerekend dat Overijssel veruit het hoogste percentage aan familiebedrijven van Nederland heeft. De volgende generatie wil ook graag op de boerderij blijven. En dat betekent vaak dat zij een neventak zoeken als extra inkomstenbron.”
Stalletjes, kraampjes en zelfs winkeltjes genoeg voor de oplettende wandelaar en fietser die een rondje maakt door het Vechtdal. Maar een maaltje ‘bij elkaar scharrelen’ stuit ook op praktische problemen, lieten Herma en salesmanager Remco Oranje van Alfa zien. In een vooraf opgenomen video gingen beide collega’s eropuit om met streekproducten een ontbijt (Herma) en een diner (Remco) in te kopen. Duidelijk is dat one stop shopping voor streek-aholics nog ver weg is. De auto een onmisbaar vervoermiddel is, wil het niet uitdraaien op een karig maal. Concentratie van lokaal geproduceerd voedsel zou daarom een boost kunnen geven aan deze populaire neventak.
Daar komen de recreatieondernemers in beeld. Ook die doelgroep is oververtegenwoordigd in Overijssel, zeker in het klantenbestand van Alfa. “Het idee is dat ondernemers meer gaan samenwerken met hun omgeving, zodat streekproducten met aandacht voor beleving kunnen worden verkocht bij vakantieparken. Het worden logistieke hubs met regionale producten die met aandacht voor beleving en gerichte aandacht voor de producent kunnen worden verkocht”, is ook Remco enthousiast over het concept.
Drie sprekers waren uitgenodigd om de tientallen geïnteresseerden te inspireren. Jeroen Stegeman van De Buurman (slogan: ‘dichtbij het verst’) heeft al ervaring met de verkoop van streekproducten aan consumenten. Hij bedacht er een maaltijdbox bij en verkoopt producten rechtstreeks in twee ‘VersLokalen’. Zijn producten betrekt hij bij ‘Lokale Helden’. De omzet moet in 2024 de 3,4 miljoen euro aantikken, maar ‘winst staat niet bovenaan’ zoals hij zijn gehoor voorhield. ‘We willen het geld eerlijk verdelen, van boer tot bord. Voedsel, onze eerste levensbehoefte, is nu nog vooral in handen van organisaties die juist wel uit zijn op winstbejag.”
Ook fruitteler Cees Vink verkoopt rechtstreeks. Hij begon met de verkoop aan de weg, maar inmiddels pioniert Fruitboerderij Vink (20 hectare) erop los. In de eigen boerderijwinkel in de Noordoostpolder liggen groenten en fruit naast - onder meer - tulpen en jams en sappen van het eigen merk, Lekker Puur. Je kunt er ook zelf je fruit plukken of een oude fruitboom adopteren voor de eigen tuin. In zijn presentatie ging Cees in op een uniek kenmerk van Overijssel: naoberschap. “We zijn geen concurrenten van elkaar, we zijn collega’s die veel van elkaar kunnen leren.” Maar ook: “Van belang is een goed en authentiek verhaal bij je bedrijf. Beleving wordt belangrijker, en eten is emotie. Mensen van campings vinden spulletjes van de regio geweldig.”
Als derde spreker was Geert Kuipers er als pleitbezorger van de korte keten, de weg van producent naar consument. Ook hij ziet een groeiende belangstelling voor producten die lokaal worden geproduceerd. Die lokale producent kan met creatief nadenken zelfs reststromen benutten. Al eerder was Geert betrokken bij een project om een partij afgekeurde tomaten te promoveren tot ketchup. Twijfelaars trok hij over de streep met een tip: “Begin in het hoogseizoen en doe het gewoon.”
Na de tweede sessie lijkt het erop dat het initiatief in een stroomversnelling komt. Twee pilots staan er voor dit jaar op het programma. Ook wordt contact gezocht met Proef Oost, het concept dat al een aantal lokale producenten in het Vechtdal verenigt.