Christiaan Hakkesteegt
Senior klantbeheerder
088 2532058 | chakkesteegt@alfa.nl
24 juli 2020 | Door: Christiaan Hakkesteegt
Er zijn meer ondernemingen die met hulp van Alfa de coronacrisis aardig het hoofd hebben kunnen bieden. Maar bij Officetopper in Raamsdonksveer, het bedrijf in kantoormeubilair van Erik Broeders, kwam de hulp van Alfa wel uit een heel onverwachte hoek. “Directiesecretaresse Marion Weterings belde. Of wij ook van die plexiglas schermen hadden. Ik had er nog nooit van gehoord. Binnen een dag kon ik ze leveren en uiteindelijk heb ik duizenden van die schermen verkocht”, lacht hij.
Het voorval is typerend voor de ondernemer die Erik Broeders is. Met zijn Officetopper is hij actief in een markt die vraagt om proactief handelen. “Je zag in de markt al de trend dat de hoeveelheid kantoorruimte afneemt. Kantoren worden meer ontmoetingsplekken voor medewerkers die thuis werken. Corona heeft dat proces in een stroomversnelling gebracht. Mensen zijn gewend aan thuiswerken. Sommige bedrijven hebben al rigoureus afscheid van het kantoor genomen, misschien ook wel onder druk van de financiën. Maar mensen zijn toch sociale dieren. Die willen elkaar ontmoeten. Als dat altijd op een locatie van derden moet, dan geloof ik er niet in. Ik zie wel iets in de hybride vorm; het kantoor als ontmoetingsplek en als werkplek. Op termijn zal de behoefte aan kantoorruimte wel dalen.”
Hij ziet het - daar komt de ondernemer-Broeders weer bovendrijven - niet als een bedreiging. “Nee, ik zie ook kansen. Als er steeds minder vierkante meters kantoor zijn, dan komt er veel meubilair op de markt. Met Officetopper doen we ook in gebruikt meubilair, al is het op dit moment maar circa tien procent. Als die meubels op de markt komen door een faillissement of inkrimping van een kantoor, dan kunnen we die voor mooie prijzen inkopen en verkopen.”
De handel van Officetopper gaat online. Opvallend genoeg houdt Erik er ook nog een showroom aan de Baileybrugweg op na, en nog een forse ook: zo’n duizend vierkante meters. “Veel concurrenten hebben die showroom afgestoten. Voor hedendaagse begrippen is de onze vrij groot. Maar wij zien het toch als een stukje meerwaarde. Met name voor gebruikt meubilair willen kopers uit Nederland en Vlaanderen toch even komen kijken.” Vooral zit/sta-meubilair zit in de lift, ziet hij. “Vroeger liep je op kantoor nog eens naar de printer. Nu gebeurt het dat medewerkers acht uur op een stoel zitten. Zitten is het nieuwe roken wordt wel gezegd.” Een andere ‘Officetopper’ in het digitale tijdperk: archiefkasten. Erik, lachend: “Dui-zen-den per jaar! Wat mensen ermee doen zou ik ook niet weten.”
Nog een trend die Erik ziet is dat er aan bezit minder waarde wordt gehecht. “Wij zijn al klaar voor een systeem waarbij mensen meubilair leasen. Maar gevestigde bedrijven kopen liever als ze er de middelen voor hebben. De jongere generatie kijkt er heel anders tegenaan. De crisis zal ertoe leiden dat het flexibel inzetten van meubilair belangrijker wordt. Je least nu veertig werkplekken, als je er volgende maand nog maar twintig nodig hebt kan dat. We willen daarom nog een webshop naast onze huidige webshop zetten waarop klanten de meubels die te koop zijn ook kunnen leasen.”
Zijn ondernemende geest sleepte Officetopper ook door de crisis heen, met dank aan Alfa “Ik had nog nooit van die plexiglas schermen gehoord. Maar met m’n vaste maatwerker ben ik meteen aan de slag gegaan. De volgende dag had ik al een prototype online staan. We voorzagen schaarste. Daarom hebben we fors ingekocht; óf we zouden over vijftig jaar nog steeds plexiglas in het magazijn hebben óf we waren er binnen vier weken van af. Het werden drie weken. We hebben duizenden van die schermen verkocht. De eerste gingen naar Alfa, voor in de spreekkamers.”
Niet verwonderlijk daarom dat Alfa aan Officetopper een tevreden klant heeft. “Ik zit pas twee en een half jaar bij Alfa. Over onze vorige accountant was ik tevreden, maar hij verkocht zijn bedrijf en met het kantoor dat het kocht had ik geen klik. Wij zitten in Raamsdonksveer, Alfa zit in Raamsdonksveer. Ik had er al eens mee gesproken.”
En? “Het bevalt goed. Alfa is een heel serieuze partij. Je kunt erop bouwen. Afspraak is afspraak. Alfa is echt een soort ankerpunt voor mijn bedrijf. Ik heb lang met compagnons gewerkt. Ik sta er nu al jaren alleen voor, dan is het fijn een klankbord te hebben.”
Zelfs als er een plexiglas scherm tussen zit...