Carol de Wit
Sectormanager Transport en Logistiek
088 2531885 | caroldewit@alfa.nl
13 december 2024 | Door: Carol de Wit
Deze column is geplaatst in de HUB van december 2024Ik mag in mijn vrije tijd graag een marathon lopen. Niet op hoog niveau, maar de basisbeginselen van de marathon heb ik onder de knie: je laat het nooit op de laatste kilometer aankomen, tenzij je Sifan Hassan heet. Wat we nu aan het doen zijn met de CO2-registratie in de transportsector, lijkt daar verdacht veel op. We weten al jaren dat een sluitend systeem vereist is waarmee alle transportbedrijven hun CO2-uitstoot kunnen registreren en laten controleren. Toch lijkt het alsof we nog steeds onze tactiek onderweg aan het uitzoeken zijn.
De uitdagingen zijn groot, dat staat buiten kijf. Data van hoge kwaliteit verzamelen en standaardiseren, vooral bij kleinere transportbedrijven, blijkt een taaie klus. Veel kleine ondernemers hebben niet eens toegang tot de juiste systemen, laat staan dat ze voorbereid zijn op complexe CO2-berekeningen. Grote bedrijven vragen vaak zonder duidelijke richtlijnen data op bij kleinere spelers in de keten, wat alleen maar verwarring schept. Het gevolg? Appels met peren vergelijken en een chaotische voorbereiding op wat een uniforme aanpak zou moeten zijn.
Het is ook niet makkelijk, ik weet het. Er is weliswaar een internationale standaard (ISO 14083), maar de implementatie lijkt traag en versnipperd. De datakwaliteit is wisselend. En hoewel er succesvolle pilots en best practices zijn, is er geen overkoepelende aanpak. Toch zijn de ingrediënten er: we hebben vrachtbrieven, facturen en tools die al bruikbaar zijn voor primaire CO2-data. Wat ontbreekt, is het commitment om data en tools te uniformeren en breed te implementeren.
De vraag is: waarom blijven we treuzelen? Is het de angst voor kosten? De complexiteit van samenwerking in een keten met veel kleine spelers? Of simpelweg een gebrek aan urgentie? Het antwoord ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Maar net zoals bij een marathon moet je weten wanneer je tempo moet maken. Als we blijven afwachten, lopen we het risico dat we tegen de muur aan knallen. Het moment is straks sneller hier dan we denken.
Laten we ons richten op actie. Dit betekent: draagvlak creëren voor één uniform standaard protocol en samenwerken aan eenvoudige methodieken die werken voor zowel de grote spelers als de eigen rijders. Het betekent ook: accountants en softwareleveranciers betrekken om systemen sluitend te maken. En het betekent vooral: stoppen met praten en beginnen met implementeren.
Want in de marathon die CO2-registratie heet, is het finishdoek al in zicht. Maar zonder plan verliezen we niet alleen tijd, maar ook geloofwaardigheid en concurrentiekracht. De keuze is aan ons: lopen we verder of struikelen we vlak voor de finish?
Op zoek naar een adviseur die de sector kent?Alfa heeft een uitgebreid team met adviseurs die gericht zijn op de sector Transport en logistiek. Laat je informeren, inspireren en sturen door de kennis die onze specialisten met jou delen! Lees onze artikelen over transport , lees meer over onze dienstverlening voor de sector of bekijk en luister de podcasts, webinars en de whitepapers over de sector. |