Natalina Vujević
Marketing & Communicatie
+31882531343 | nvujevic@alfa.nl
18 november 2024 | Door: Natalina Vujević
Hij vergelijkt zijn functie bij Alfa weleens met die van een huisarts. Maar dan wel een huisarts met drie ‘spreekkamers’ tegelijk. Want als senior klantbeheerder bij Alfa verdeelt Paul Bloem zijn tijd over de kantoren Zelhem, Zutphen en Aalten. Sinds 1 mei is Paul aan het werk voor klanten in zowel het midden- en kleinbedrijf als in de agrosector. “Als klantbeheerder ben jij er om alles voor de klant te regelen.”
Als we bij Alfa net zoveel plezier aan Paul gaan beleven als zijn vorige werkgever, dan hebben zijn klanten tot en met het jaar 2040 een ‘huisarts’. Want de laatste keer dat hij van baan wisselde, is alweer zestien jaar terug. “Ik was toe aan iets anders. Ik kende directeur Evelien Schuurman nog van mijn studie. Laat ik haar maar eens bellen, dacht ik. En van het een kwam het ander.” Alfa leek hem altijd al ‘een mensgerichte organisatie’, zegt Paul. Al was er nooit reden om eens eerder een belletje te plegen met zijn voormalige studiegenote. “Nee, want ik was er daarvoor nog niet aan toe.”
Het is al vroeg dat zijn interesse voor een latere loopbaan in de accountancy werd gewekt, kijkt Paul terug. ”Ik heb meao gedaan, de administratieve richting, daarna een dagopleiding SPD. Zaken als belastingrecht en externe verslaggeving vond ik meteen al leuk. Ik ben uiteindelijk de AA-opleiding gaan doen, in mijn avonduren naast een vaste baan.”
Al vroeg merkt hij dat hij niet de typische accountant is die achter z’n bureau het liefst in de jaarrekeningen duikt. “Ik heb ook ervaring opgedaan bij een accountantskantoor waar ik alleen maar bij klanten zat. Dat doe ik nog steeds het liefst. Als klantbeheerder hoor je heel veel als je bij die klant op bezoek bent. Je ziet waar een bedrijf mee bezig is en waar die ondernemer mee bezig is. Je kunt veel vragen stellen. Voor de binding met die klant is het heel goed. En je ziet eerder wat je als accountantskantoor meer kunt doen, om alles goed te regelen voor een ondernemer.”
Want als senior klantbeheerder ben je de huisarts van de klant, is de vergelijking die Paul weleens gebruikt om zijn functie uit te leggen. “Jij bent er om alles voor die klant te regelen en verzoeken die binnenkomen te behandelen. En als je er zelf niet uitkomt, dan ga je er een collega binnen Alfa bij zoeken.”
Opvallend is dat Paul een van de weinige klantbeheerders is met zowel klanten in het mkb als in de agrosector. (Lachend: “Dat is wel uniek, ja, Ik denk dat Alfa mij daarom heeft aangenomen!”) Het bezoek aan agrarische klanten laat hij wél over aan zijn meer gespecialiseerde collega’s. “Ik ben tekenbevoegd voor de agrarische klanten, ik mag alleen de jaarrekening ondertekenen. Maar je moet natuurlijk wel een beetje verstand van de sector hebben. Als je eenmaal weet hoe het gewaardeerd moet worden is het uiteindelijk niet veel anders dan een andere jaarrekening.”
Het merendeel van zijn tijd verdeelt Paul over de kantoren Zelhem en Zutphen, een dag in de twee weken houdt hij ‘spreekuur’ in de vestiging in Aalten. “Ja, ik heb best veel overleg. In het begin is het toch vooral kennismaken. Het is de manier van werken eigen maken. Dat heeft inwerktijd nodig. Maar het bevalt tot nu toe hartstikke goed. Ook de samenwerking met de collega’s is goed.”
Wel lijkt die inwerktijd ten koste te gaan van z’n sportieve aspiraties. “Ik ben op zijn tijd vlagger of supporter langs de lijn bij Sportclub Lochem, waar mijn vrouw Marion in de kledingcommissie zit. En ik ben penningmeester van de Lochemse IJsclub. Ik wil zelf nog weleens op de mountainbike stappen. Maar het sporten staat even op een laag pitje.” En dat terwijl Lochem in de top-5 staat van de plaatsen met de mooiste mtb-routes. Het moet er dus maar weer eens van komen. Want het minste dat een huisarts kan doen, is op z’n eigen gezondheid letten toch?