Banner

Kerstpakketten in de zomer: Hokra Partner Oost is niets te gek

2 juli 2024 | Door:  Rianne Mol-Kroezen

Franchiseformules zijn geen onbekend fenomeen in de economie. Maar een formule zoals Hokra is dat zeker wel, actief in brand activation, promotionele programma’s en bijbehorende artikelen en marketingservices. In Zwolle opereert ‘Hokra Partner Oost’, zoals de officiële naam luidt, met Karlijn Sjardijn als eigenaar. En dankzij zusterbedrijf Fresh Lemon kan Hokra opdrachtgevers ook van dienst zijn op alle andere vlakken van marketingcommunicatie.

Er zijn nogal wat opdrachtgevers in Oost-Nederland die in juni verbaasd moeten hebben opgekeken. Zagen ze dat goed, een kerstpakket op het bureau? Nú al kerstpakketten, en dat terwijl de zomer nog niet eens is begonnen? “Maar er zijn heel veel bedrijven die al voor de zomer beslissen hoe het kerstpakket eruit gaat zien. Daarom heb ik die pakketten rondgebracht. En natuurlijk was het voor mij ook een heel ludieke actie. Het levert reclame op. Dat is ook de manier hoe ik weer aan nieuwe klanten kom. Mensen vinden het toch leuk om iets te krijgen.”

Eventcoördinatie geregeld voor een klant

En dan is het regelen van kerstpakketten nog maar één onderdeel van het nogal forse dienstenpakket van Hokra Partner Oost, zoals het bureau officieel heet. “Ik had zaterdag een klant die zijn 12,5-jarig bestaan heeft gevierd. Dat heb ik van A tot Z geregeld: de eventcoördinatie, maar ook spandoeken, vlaggen en alle marketing rondom het event. Ja, marketingadvies geven aan klanten en potentiële klanten doe ik ook.”

‘Redelijk uniek concept’

Het maakt dat vooral nieuwe opdrachtgevers nogal eens moeten wennen aan het concept, zegt Karlijn die een hbo-studie sales en accountmanagement achter de rug heeft. “Het is ook een redelijk uniek concept in de branche. Ik kwam er negen en een half jaar terug voor het eerst mee in aanraking. Je bent als Hokra-partner verantwoordelijk voor je eigen exploitatie. Maar je hebt wel de backup van een landelijk hoofdkantoor dat je op alle gebieden kan ondersteunen.”

Inkoopvoordelen

En dat ook schaalvoordelen biedt. “Zeker. Je kunt ook voor jezelf beginnen. Maar door de landelijke organisatie van Hokra heb ik weer inkoopvoordelen. Wij zijn ook wederverkoper van promotionele artikelen. Voor de prijs die Hokra die kan kopen, kan ik ze niet krijgen. En we doen ook een stukje warehousing voor de klant, door die promotieartikelen in voorraad te houden in Noordeloos. Dat is een stukje toegevoegde waarde van Hokra.”

Noordeloos is de locatie van het hoofdkantoor. Landelijk werkt Hokra dan ook nog samen met Fresh Lemon, een bureau dat is gespecialiseerd in social media. “Als een klant op dat gebied iets wil, of met contentcreatie aan de gang wil, kunnen we het ook regelen.”

Toegevoegde waarde van accountant

Het zelf ondernemen zat er al vroeg in bij Karlijn. “Ik ben ooit begonnen met een webshop in tassen, die ik importeerde uit China. Maar die is al jaren uit de lucht.” Ze is lang genoeg ondernemer om de toegevoegde waarde van een goeie accountant te onderkennen. Karlijn: “Ik had weleens contact met Remco Oranje die als business manager interim bij Alfa werkt. Die keek weleens mee naar mijn business, hij is ook salescoach. Ik had toen een andere accountant, maar Remco gaf al eens aan: je zou beter kunnen overstappen naar een accountant als Alfa, die heeft echt meerwaarde voor jou.”

En, promotiepraatje of niet? “Er was geen woord aan gelogen. Alfa houdt het hele jaar toezicht op mijn cijfers. Daardoor kan ik sneller schakelen op het moment dat het nodig is. En ze zijn veel duidelijker in communicatie. Wat ik heel prettig vind is dat alle specialisten daar aanwezig zijn. Ik heb al eens een fiscalist nodig gehad, ik ben een BV doe ik moet ook verlonen, dat betekent dat ik ook aanspraak doe op de salarisverwerking. Dus ik maak van meerdere expertises gebruik.”

Rianne Mol-Kroezen

Rianne Mol-Kroezen

Klantbeheerder

088 2533063 | riannemol@alfa.nl


Meer over Rianne