Leonne van Noord
Assistent accountant
088 2533098 | lvannoord@alfa.nl
1 februari 2022 | Door: Leonne van Noord
Ze had altijd al iets met cijfers. Verwonderlijk is het daarom niet, dat we Leonne van Noord terugvinden als assistent accountant en sinds kort beginnend klantbeheerder bij Alfa in Meppel. “Het is voor mij een heel nieuwe rol, één waar ik nog helemaal moet ingroeien. Maar ik zie het zeker als een nieuwe uitdaging om klanten op die manier te helpen.” En met een praktijkopleiding tot accountant is ook de volgende stap alweer in voorbereiding.
Wat een klantbeheerder meer doet dan een assistent accountant, of in haar geval straks een accountant? “Als assistent ben je meer een ondersteunende factor. De klantbeheerder is juist het eerste aanspreekpunt voor die klant. Je komt bij die ondernemer om de jaarrekening te bespreken, je geeft ondernemers advies. Het is veel meer communiceren en adviseren. Maar ik zou niet alleen maar klantbeheerder willen zijn, ik wil het ook blijven combineren met een andere functie.”
Als alles goed blijft gaan - ‘ik hoop dat ik van de zomer zover ben’ - zou Leonne zich op haar 30ste ook accountant mogen noemen. Ze is nu nog bezig met de praktijkopleiding. “Maar tijdens de opleiding hebben we onze twee kinderen gekregen, dus het is iets later geworden dan gepland. Je kunt niet eerder beginnen met studeren voordat de kleintjes op bed liggen. Het is niet van: ik klap mijn laptop open en ik kan aan de slag.”
Haar voorkeur voor het werken met cijfers begint al vroeg. “Ja, ik heb altijd wel iets gehad met cijfers. En ik ben van mezelf vrij perfectionistisch. Als accountant heb je de combinatie van een stukje administratie en een stukje klantencontact. Dat sprak mij meteen wel aan. Ik kan me voorstellen dat mensen er een ander beeld van hebben. Maar het is helemaal geen stoffig vak. Tegenwoordig komt er veel meer bij kijken, ICT bijvoorbeeld. Dat is ook iets waarin ik klanten begeleid. Het is het complete plaatje eromheen dat het vak leuk maakt.”
Haar keus voor Alfa lag zes jaar terug min of meer voor de hand. “Ik wilde graag naar een grotere organisatie, maar niet één die te massaal zou zijn. Alfa voldeed helemaal aan dat plaatje. Je bent hier geen nummer, bij Alfa zijn ook andere aspecten belangrijk. Bijvoorbeeld dat je gewoon je mening kunt geven en dat hier niet een heel strenge hiërarchie heerst. Het is een heel open cultuur. En je krijgt het vertrouwen om dingen te doen. Bij Alfa heb je al heel snel verantwoordelijkheden: je mag dit of dat doen en dan ligt die verantwoordelijkheid ook meteen bij jou.”
Zoals al snel die eerste klanten behandelen, ook al zijn het nog niet de allergrootste ondernemers. “Nee, maar het is toch iets wat de eerste keer spannend is. Al merk ik wel dat het klantencontact mij steeds makkelijker afgaat.” Hoe haar toekomst er verder uitziet? “Dat is nog niet echt besproken. Ik weet ook niet of die mix van klanten over vijf jaar nog steeds zo is. Ik hoop mijn klantenpakket wat verder te kunnen uitbreiden. Mijn wens is wel om zo divers mogelijk te blijven werken. En om door te groeien naar grotere klanten.
Ze is straks een van de weinigen met zowel agrarische klanten als mkb’ers in haar portefeuille. Leonne: “Het kwam Alfa ook goed uit om het midden- en kleinbedrijf erbij te gaan doen, om de capaciteit in het mkb uit te breiden. En de praktijkopleiding die ik volg tot accountant is ook echt gericht op het mkb. Alfa zag ook wel in dat de toegevoegde waarde van de opleiding groter is als je ook in de praktijk werkt voor mkb’ers.”
Het is iets wat bij Alfa gewoon ter sprake kan worden gebracht. “Ja, dat kun je gewoon aangeven. Er wordt op zo’n moment ook goed meegedacht: wat voor opties zijn er? Het is niet dat het meteen wordt afgekapt. Alfa houdt goed rekening met wat jij wilt en of dat past bij wat Alfa wil. Fijn dat ze dat doen.”