Banner

‘Luie boeren’ Lykele en Janneke, voorbeeld van succesvolle verbreding in de melkveehouderij

1 maart 2022

Als hij samen met echtgenote Janneke vóór de boerderij aan de koffie zit, schiet er een gekke gedachte door het hoofd van Lykele Bethlehem. “Als we al die mensen nou eens om een gulden zouden vragen”, denkt hij bij het zien van de stroom wandelaars en fietsers. “Maar ik kon ze moeilijk allemaal van die gulden beroven”, lacht hij. Zo’n kwarteeuw later is die gulden inmiddels een euro geworden en komen Lykele en Janneke legaal aan inkomsten van passanten. Die komen langs voor de zelfgemaakte zuivel en andere streekproducten in de winkel of om even uit te blazen op het terras.

Een idyllisch plekje is het, de Werkhorstlaan 12 in Vledder. “We grenzen hier aan het Drents-Friese Woud, een Natura2000-gebied en de Koloniën van Weldadigheid die onlangs de UNESCO-status hebben gekregen. Daar zitten twee kanten aan. Overheden zijn verplicht het in stand te houden. Niet alles kan hier. Meer economische activiteit is weer gunstig vanuit het oogpunt van toerisme.”

Lykele en Janneke zijn de derde generatie die als pachters actief zijn op de boerderij. “En de vierde generatie, onze zoon, werkt ook al mee”, zegt Lykele geruststellend. Lange tijd was hoeve De Werkhorst een gemengd bedrijf. “Akkerbouw met granen een aardappelen, melkvee en wat varkens. We hebben nu nog ruim veertig melkkoeien over. Ooit hebben we met het plan gespeeld om het bedrijf uit te breiden. Maar het zou financieel een zware dobber worden. En onze interesse lag anders. Het moet bij je passen, schaalvergroting.” In ruil daarvoor kiezen de twee voor schaalverbreding, aangewakkerd door die koffiepauze op een zondagmiddag.

Zuivel ‘Van de luie boer’

Janneke begint met ijs te verkopen vanuit een klein vriezertje. Al snel daarna gaat ze koffie schenken, er komen tafeltjes en stoelen te staan. En de volgende neventak komt op: zelf zuivelen. Melk, vla, kwark en andere producten staan in de winkel onder het eigen merk ‘Van de luie boer’. Een grapje, zegt Lykele. Maar wel met een serieuze ondertoon. “We zijn een extensief bedrijf. De natuur doet hier het meeste werk, zeg ik altijd. Als je weet wat er allemaal in de grond gebeurt, in het gras, in de koe... wat wij dan nog toevoegen is eigenlijk minimaal. Daarom die kwinkslag naar luie boer. En al die boeren  die zelf gaan zuivelen noemen hun producten naar de boerderij. Maar als je één keer ‘Van de luie boer’ hoort weet je het een jaar later nog.”

Wisselwerking

In de winkel, het domein van Janneke, zijn ook vlees, kaas en groenten te koop. Lykele zet even z’n marketingpet op. “Hoe meer producten je kunt verkopen, hoe hoger de omzet per klant. Daarom werken we samen met andere verkooppunten van streekproducten. Als een winkel gespecialiseerd is in groenten, in kaas of in kip, nemen wij hun producten in het assortiment op en zij onze zuivel. Je krijgt dan een heel andere wisselwerking, je hebt een gezamenlijk belang bij de samenwerking.”

Omzetstijging door corona

Corona hielp onbedoeld een zetje in de goede richting, constateert hij met een blik op de omzetcijfers. “In de coronatijd konden mensen nergens heen. Ze pakten de fiets, gingen wandelen in het buitengebied. Wij verkochten koffie-to-go en ijs-to-go. De winkel mocht gelukkig openblijven. We hebben er toen veel klanten bijgekregen. De afgelopen twee jaar zie je dat veel meer boerderijen zelf gaan zuivelen, maar wij zijn in omzet toch 20, 25 procent gegroeid.”

Daar moet ook hard voor gewerkt worden, want met de koeien erbij hebben de Bethlehems een zevendaagse werkweek. “In 2020 was het een heel warme zomer. Een heleboel mensen vierden vakantie in Nederland. Overdag hadden we het druk, ‘s avonds stonden we nog te zuivelen. Dat werd te gek. Sindsdien hebben we een vaste uitzendkracht in de winkel en voor de zuivel.”

Hechten aan goede relaties

Alfa-klant zijn de twee pas een paar jaar. “We waren klant bij een ander accountantskantoor. We hadden er geen problemen mee, totdat de kosten omhoog gingen, de service te wensen overliet en het kantoor bij ons in de buurt sloot. Alfa was een van de drie kantoren die we hebben uitgenodigd. Relatiebeheerder Bauke Nieuwenhuis kwam langs met een offerte en om even te praten. Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven was niet de prijs. Alfa was zelfs iets duurder. Maar het was de manier waarop Bauke op ons overkwam en interesse toonde. Wij hechten aan goede relaties. Het is hetzelfde met onze wederverkopers. Je moet elkaar een beetje liggen. Bauke weet wie wij als personen zijn, hoe wij denken, hoe we in het leven staan. Dat neemt hij allemaal mee in zijn adviezen.”