Banner

Luchtkwaliteitsprojecten vergen een lange adem!

28 maart 2019

Jonathan Kamp, directeur van Blauw Projectmanagement, is een van Nederlands schaarse specialisten op het gebied van luchtkwaliteitsprojecten. Hij is energiek, pas relatief kort klant bij Alfa én hij beschikt over een ware terriërmentaliteit om deze langdurige, complexe projecten – want dat zijn het – in goede banen te leiden. “Maar ik ben wel een vriendelijke terriër,” benadrukt hij geamuseerd.

Jonathan: “Luchtkwaliteitsprojecten vergen een lange adem! Het begint uiteraard bij de politiek, maar vervolgens is het aan de gemeentes hoe ze iets willen doen om de luchtkwaliteit voor hun burgers te verbeteren. Dan volgen diverse procedures om zo’n project in te voeren: het Raadsbesluit, ontheffingenbesluit, het verkeersbesluit waar nog een bezwaar- en beroepsprocedure aan vastzit, aanbestedingen…”

Naleving

“Uiteindelijk draait het om naleving; je wilt dat alleen de aangewezen categorieën weggebruikers in een afgebakende zone rondrijden. Daar heb je een goed bordenplan voor nodig, camera’s, ICT, etc. Om een milieuzone in te stellen, zul je eerst de logische contouren moeten bepalen. Daarvoor kijk je naar de wijze waarop de stad georganiseerd is. Het OM legt bovendien op dat automobilisten nooit in een fuik mogen rijden. Hierdoor moet je de contouren zó trekken, dat de automobilist tot op het laatste moment de keuze heeft om een milieuzone al dan niet in te rijden. Dat vraagt om een strak bordenbeleid, eventueel ondersteund met wegmarkeringen. Zo hebben we in Amsterdam en Rotterdam een soort stickers op de weg gebrand, die heel duidelijk met onderstreepte blauwe letters aangeven dat je op het punt staat om een milieuzone in te rijden.”

Intelligente toegang

Jonathan focust op dit moment vooral op de intelligente – automatische – toegang tot gebieden. “Het maakt niet uit of je een milieuzone, een brommerpassage of een zero emission-zone hebt; het komt op hetzelfde neer. Je moet kunnen handhaven op basis van betrouwbare (emissie)data van de voertuigen die er binnen die gebieden rondrijden. Met Nederlandse voertuigen gaat dat gemakkelijker dan met voertuigen met een buitenlands kenteken. Op basis van het kenteken van die buitenlandse voertuigen weet je namelijk niet op wat voor brandstof ze rijden. Als je die informatie niet efficiënt kunt opvragen bij een buitenlands RDW-orgaan, houdt het op. En om nu BOA’s de straat op te sturen om alle buitenlandse bestuurders ter plekke te bevragen over de uitstoot van hun voertuig…. Dat gaat te ver. Daarom kunnen we die buitenlandse voertuigen niet opnemen in onze metingen.”

Actuele luchtkwaliteit meten

Jonathan vervolgt: “Wij verzamelen de kentekens van de voertuigen via camera’s en versturen die naar een onafhankelijk onderzoekbureau, dat voor ons de emissiefactoren ervan berekent. Daardoor weten wij wat de uitstoot is, waarmee we de impact op de luchtkwaliteit kunnen monitoren. We maken daarvoor gebruik van een vastgestelde methode volgens het RIVM. Alle data uit de camera’s worden weggeschreven naar een waarnemingsarchief. Hierdoor kun je bij elke geplaatste camera aflezen wat voor voertuig de camera is gepasseerd en welke impact het verkeer heeft op de actuele luchtkwaliteit. Ik heb deze live wagenparkscan ontwikkeld en een digitale kaart met alle camera’s, met een link naar privacyverklaringen www.amsterdam.nl/camera.”

Advies elektrische bakfiets

In de zomer van 2018 werd Jonathan klant bij Alfa, met Erik Wijnne (vestiging Zwolle) als vaste contactpersoon. “Bij de eerste kennismaking met hem klikte het direct, waardoor Alfa nu ook de accountant voor mijn – eveneens ondernemende – vrouw is geworden. Hij heeft mijn bedrijf doorgelicht en we hebben besproken waar ik naartoe wil. In het kader van luchtkwaliteitsverbetering heb ik nu ook een elektrische bakfiets zakelijk aangeschaft op zijn advies. Hierdoor staat er sinds kort een auto minder voor de deur. Ik vind het zelf heel waardevol om met mijn werk iets te doen voor de gezondheid van mensen, om iets goeds te doen voor de maatschappij. Daar past een accountant bij, die duurzaamheid ook belangrijk vindt.”

Achtergrond

Jonathan Kamp studeerde eerst industrieel ontwerp in Delft, liep een paar mooie stages in het buitenland (onder andere bij Alessandro Mendini, Milaan) en studeerde af op verlichtingsarmaturen. Helaas zat de markt op zijn afstudeermoment niet met smart op hem te wachten. Via een uitzendbureau ging hij aan de slag bij de Gemeente Utrecht, waar hij uiteindelijk zo’n vijf jaar werkte als projectleider openbare ruimte. Daarna volgden nog eens tien jaren bij een commercieel bureau. Hij nam er ontslag en startte zijn bedrijf Blauw Projectmanagement op, dat luchtkwaliteitsprojecten voor (grote) gemeenten uitvoert, van idee tot realisatie. Daar komt (meer dan) veel bij kijken.