Marco Streefland
Senior klantbeheerder
088 2533052 | mstreefland@alfa.nl
25 november 2021 | Door: Marco Streefland
Met zo’n dertig vrachtwagens is Fiks Transporten een bekende naam op de Nederlandse wegen - in ieder geval in de sector van de diervoeders. Aan het hoofd broer Louis en zus Astrid Fiks, die sinds 2008 nauw samenwerken binnen het bedrijf. Louis als ‘de technische man’ zoals Astrid het omschrijft, zij als ‘chef kantoor’. “Je moet wel een duidelijke scheiding hebben, anders zit je in elkaars vaarwater.”
Voor Astrid was het familiebedrijf niet de eerste stap na haar schooltijd. “Ik ben begonnen bij de bank, in een commerciële functie. Louis is wel direct na zijn opleiding het bedrijf ingestapt. Maar toen onze ouders aangaven om met het bedrijf te willen stoppen, zijn Louis en ik in 2008 verder gegaan. Onze jongste, een dochter, was net geboren, ik werkte toen nog tijdens de schooltijden. Ik heb altijd al het idee gehad om er ooit iets mee te willen doen. Dat was al toen mijn opa en oma het bedrijf nog hadden. Als we daar waren, stonden er altijd allemaal vrachtwagens rond het huis. Vanaf mijn dertiende hielp ik mee met het wassen van de auto’s. Later deed ik wat koeriersdiensten, zoals een kleiner partijtje wegbrengen. Nee, gewoon met een personenauto, een vrachtwagenrijbewijs heb ik niet!”
Broer en zus in één bedrijf: hoe loopt die samenwerking? “Eigenlijk wel goed. We hebben een duidelijke scheiding in de taken. Louis is de technische man. Hij is chef werkplaats en chauffeurs, hij doet de planning en regelt het onderhoud van het wagenpark. Ik zit op kantoor, voor personeelszaken en de boekhouding. Maar het is een vraag die ons vaker wordt gesteld. En sommigen vinden het best vreemd. Als we samen ergens naartoe moeten, worden we vaak voor man en vrouw aangezien.”
Louis en Astrid bouwen Fiks Transporten gaandeweg uit. De magere jaren in de transportsector - globaal tussen 2010 en 2015 - zijn aan het bedrijf in Ruinerwold stilletjes voorbijgegaan, concludeert Astrid. “We zijn daar heel goed uitgekomen. Wij zitten in het diervoeder, toen nog meer dan nu. En dieren moeten altijd eten. Al zien we wel een verschuiving in het diervoeder, van gemengd product naar los gestort. Boeren gaan meer zelf mengen. Maar we zijn zelfs gegroeid in die tijd.” Ook daarna, door de overname van een onderdeel van collega-transportbedrijf Dunnink Transport, waardoor Fiks Transporten nu nog meer los gestort vervoert.
Veel van de grondstoffen voor diervoeder komen uit Frankrijk (‘wij rijden daar dan weer met stukgoed heen’), één van de landen waar Fiks Transporten komt, Duitsland, België, Luxemburg en Denemarken zijn de andere. Ook chauffeurs zijn tegenwoordig internationaal. “Maar ze hebben wel allemaal keurig een Nederlands contract. Aan een bv in het buitenland doen we niet. Ook wij ontkomen er niet aan. De markt is wel heel krap aan het worden. Als er een enkele keer een chauffeur weggaat is het altijd maar weer hopen dat je een ander kunt vinden. Voorheen werden we altijd plat gebeld als we een vacature hadden.”
Het wagenpark is up-to-date, met bijna allemaal Euro-6-motoren voor de vrachtwagens. Astrid: “We waren zelfs een van de eersten in de mengvoederbusiness die met die motoren rondreden. Auto’s geven tegenwoordig zelf een storingsmelding als er iets aan de hand is. Alle vrachtwagens zijn uitgerust met een systeem waardoor Louis automatisch een melding ontvangt als een band te zacht of te warm wordt. Dan kan die chauffeur de wagen op tijd en veilig aan de kant zetten om die band te bekijken.”
De boekhouding ligt voor een deel op het bureau van Astrid, voor een ander deel op het bureau van Marco Streefland, senior klantbeheerder van Alfa Zwolle. Astrid: “Tijdens de overname van een deel van Dunnink heb ik kennisgemaakt met Alfa, doordat zij daar al klant waren. Hun accountant had ik al eens gesproken tijdens een bijeenkomst in de transportsector. Door hem zijn wij in contact gebracht met Marco. Het klikte, en ik moet zeggen: het bevalt heel goed. Alfa is een partij die goed is ingevoerd in de transportsector. Ook hun salarisadministratie is helemaal op transport ingericht. We zijn met een uitbreiding bezig. Als je daarover met Marco spreekt merk je dat hij dingen oppikt en doorgeeft aan een andere collega. Zo rol je van het één in het ander, van een bedrijfsplan voor een financiering waar ze dan ook even de subsidie voor regelen, naar pensioen en estate planning. Dat is echt maatwerk allemaal. We worden bij Alfa op onze wenken bediend. Dat waren we bij ons vorige kantoor niet gewend.”