Marco Streefland
Senior klantbeheerder
088 2533052 | mstreefland@alfa.nl
28 april 2022 | Door: Marco Streefland
Als hij op z’n 33ste genoeg heeft van een bestaan in loondienst, begint hij zijn eigen transportbedrijf. Het ondernemersbloed heeft Theo Bonouvrié junior niet van een vreemde. Vader Theo senior begon ook voor zichzelf als transporteur en bouwde zijn bedrijf uit tot uiteindelijk 28 vrachtwagens. Junior houdt het bij eenmanszaak. Zo’n drieduizend kilometer in de week komt er bij op de teller van zijn DAF. Drie, vier keer per week zijn het nachtelijke kilometers. “Nee, daar heb ik geen moeite mee. Slapen doe ik overdag wel.”
Vandaag - of eigenlijk vannacht - ging de rit naar Tilburg, Sleen en Deventer. In de trailer: de ene keer een assortiment grondstoffen voor bakkerijen, diepvriesproducten voor de supermarkten en diepvriesbrood en koelvriesproducten voor distributiecentra. De andere keer zijn het tijdschriften. ‘Op de wagen’ zit Theo al sinds zijn achttiende. “Ik heb al die tijd in loondienst gewerkt. Maar dan is er altijd een baas die zegt wat je moet doen. Ik wilde weleens iets anders. Ik zag het als een mooie uitdaging.” Het transportbedrijf dat Theo senior opbouwde, is voortgezet door zijn broer.
In vijftien jaar tijd heeft hij nog geen moment zonder werk gezeten. “Ik heb altijd vaste opdrachtgevers gehad, dat scheelt. Ik rijd nu als zzp’er voor Van Heezik en voor tijdschriftendistributeur Audax. Als eigen rijder blijf ik altijd in Nederland en werk ik vijf dagen in de week. Hooguit dat er een keer een zaterdag bij komt rond de feestdagen. Ja, ik ben altijd in mijn eentje blijven rijden. Mijn opdrachtgevers hebben het ook weleens gevraagd: waarom zou je er niet iemand bij nemen? Maar aan personeel wil ik niet beginnen. Ik heb altijd zoiets gehad van: als je het in je eentje kunt verdienen, dan doe je het goed. Met personeel erbij krijg je er ook allerlei problemen bij.”
De enige uitbreiding die Theo zich permitteert is die van een koelvriestrailer, die eind van het jaar voor de deur staat naast de DAF uit 2019. Een vrachtwagen mét Euro 6-motor. “Daar ontkom je niet meer aan. Zonder milieuvriendelijke motoren kom je de grote steden niet meer in. Die nieuwe trailer heeft een ‘silent motor’ met het minste verbruik. Allemaal om in te spelen op de toekomst.” Milieumaatregelen zijn één reden waardoor het transportbedrijven tegenwoordig niet eenvoudig wordt gemaakt. Door de oorlog in Oekraïne is er een tweede obstakel bijgekomen. “Die hoge dieselprijzen zijn wel een issue geworden. Je ontkomt er niet aan, en ik mag niet mopperen dat ik klanten heb die met mij meedenken.”
Ja, er is veel veranderd op de weg in anderhalf decennium. Theo: “Het is toch een beetje minder geworden allemaal. Je merkt dat de tijdsdruk veel hoger is geworden. Even tijd voor een babbeltje is er niet meer bij.” Van files heeft Theo minder last. “Drie, vier keer in de week heb ik een nachtelijke rit. Voor Audax rijd ik dan de tijdschriften naar distributiecentra. Die vracht moet daar om vijf uur ‘s nachts zijn, zodat koeriers die weer naar de winkels kunnen brengen. Nee, ik heb er geen hekel aan om ‘s nachts te rijden. Ik heb altijd in de nachten gereden. En je kunt rond die tijd tenminste normaal doorrijden.”
Klant is Theo bij Alfa. “Omdat mijn vader daar ook klant was ben ik er ook ingerold. En het bevalt goed. Marco Streefland is mijn klantbeheerder. Alfa regelt alles voor mij. Als ik wil investeren bijvoorbeeld, of als er iets anders geregeld moet worden. En dan is het zeker een voordeel dat Alfa bekend is in de transportsector. Marco weet waar hij over praat.”