Eelco Storre
Senior Accountant
(088) 253 1887 | estorre@alfa.nl
5 juni 2020 | Door: Eelco Storre
Kledingwinkels en schoenenzaken hebben de grootste klappen gehad van de coronacrisis, rekende het CBS half mei uit. Niet in iedere modezaak is het code rood. “In sommige winkels tikken we af en toe weer het omzetniveau van vorig jaar aan”, zegt Jacquelien Bosma, met broer Patrick eigenaar van vijf kledingzaken voor vrouwen. Waar half maart de omzetten in een vrije val raakten, zien de pashokjes weer klanten.
Met merken als Cecil, Street One en Esprit zit Lapaja in het middensegment. Merken die in veel meer winkels hangen. Toch weet Lapaja in die overvolle markt onderscheid te creëren, legt Jacquelien uit. “We onderscheiden ons qua service. Ons personeel kent de klanten. Ze weten wat ze de vorige keer hebben gekocht. Of ze vragen hoe het feestje is geweest waarvoor ze een kledingstuk hebben gekocht. Het is net even dat beetje extra. En we geven eerlijk advies. Als het niet staat of als de klant toch een andere maat nodig heeft, zeggen we het gewoon. We houden geen verkooppraatjes. Als je als klant bij ons de winkel uitgaat, weet je dat je er goed uitziet.”
Het is een aanpak die staat of valt bij goed personeel, erkent zij. “We mogen ons echt in onze handen knijpen met de medewerkers die we hebben. We nemen geen meiden van zestien aan. Die mogen het vak leren in de stad. Bij ons is de jongste 26 en de oudste 60. Dat zie je terug in de klantenkring. Het gros is tussen de dertig en de tachtig. Die voelen zich verbonden met de medewerkers die in de winkel staan.”
De winkels zijn te vinden in Gouda, Maassluis, Zoetermeer en twee in Leiden. Ook op internet is Lapaja actief. “Maar het is een klein percentage vergeleken met de winkels. Internet is voor ons een servicekanaal. Klanten kijken van tevoren en komen dan naar de winkel. Heb je geen internet, dan gaan ze wel naar de buren. Maar online kun je niet veel concurreren. De prijzen zijn overal ongeveer hetzelfde. Je moet zorgen dat je in de Google-rankings goed staat en dat je site er goed uitziet, zodat klanten er vertrouwen in krijgen. Service is op tijd versturen, het netjes afhandelen als klanten bellen.”
En toen werd het half maart, het begin van de coronacrisis. “In paniek zijn we nooit geweest. Gelukkig zitten we zo ook niet in elkaar. Misschien omdat we allebei heel rustig alles steeds op een rijtje zetten. Patrick is ook eerlijk geweest naar de leveranciers: je kunt die levering wel versturen, maar ik heb er nu even het geld niet voor. Sommige leveranciers hebben een levering ertussenuit geschrapt. Of ze bellen op: wat kun je gebruiken, wat niet? Daardoor krijg je niet die druk op de voorraad. We hebben ook mooie afspraken kunnen maken qua betaling. De één geeft korting, van de ander mag je later betalen. Dat is heel netjes.”
En de medewerking van de huurbazen, hoe is die? Jacquelien: “Van twee particuliere eigenaren hebben we een creditnota voor de helft gehad. De grote investeringsmaatschappijen doen nu ook de helft en kijken achteraf hoe het is geweest. Aan alle kanten wordt meegedacht zodat we met zijn allen de toekomst weer in kunnen.”
Voor Lapaja lijkt die toekomst niet heel ver weg meer. “In de eerste drie weken van de crisis ging de omzet van honderd naar twintig, dertig procent. In Gouda, Zoetermeer en Maassluis tikken we af en toe weer de omzet van vorig jaar aan. In Leiden is het lastig. De twee miljoen toeristen komen daar nu niet. Musea waren tot 1 juni dicht. We zitten met de andere winkels in wijkwinkelcentra waar je ook de supermarkt hebt. Daar ga je wel naar toe en dan loop je toch langs ons.”
In de winkels worden de RIVM-richtlijnen goed nageleefd. “Alles wordt goed schoongemaakt. Na iedere pasbeurt gaat er een doekje met alcohol door de pashokjes. We hebben een looproute bij de kassa. Als de klant ziet dat er echt iets wordt gedaan en ruikt dat er goed wordt schoongemaakt, hebben ze er vertrouwen in dat het geen besmettingsbron is. De eerste weken kwamen ze wel kopen, maar ze pasten niet. Nu zie je dat een klant weer durft te passen.”
Steun kwam er ook van Alfa, de accountant van Lapaja. “Alfa is heel belangrijk. Onze klantbeheerder Eelco Storre belde iedere keer met Patrick: dit kun je aanvragen, deze regeling is veranderd. Of: hiervoor komen jullie in aanmerking, zullen wij het voor je regelen of pak je het zelf op? Elke keer kwam Alfa met tips. Dat is absoluut heel fijn geweest.”