Professioneel personeelsbeleid cruciaal in de huidige markt
28 februari 2022 | Door: Ed Muller
Werd vroeger het personeelsbeleid in MKB bedrijven nog “oneerbiedig” PZ genoemd, tegenwoordig zijn ook de kleinste bedrijven overtuigd van het feit dat beleid op het gebied van de medewerkers noodzaak is. Geen wonder, want nieuwe medewerkers zijn niet te vinden. Dus het behoud van de huidige medewerkers is topprioriteit.
Bij het grootbedrijf hebben ze dat al een tijdje door en heeft de HR Manager al intrede gedaan in het directiekantoor. Zij of hij praat mee over de strategie van het bedrijf, want dit bepaalt immers ook voor een groot deel het beleid als het gaat om het personeel. Strategische keuzes die worden gemaakt, worden door vertaald en zo ontstaat er een professioneel beleid dat niet alleen strookt met de visie maar dat ook alle facetten die de medewerkers raken bevat.
Binding
Vaak kom ik bij bedrijven die denken dat een jaarlijks feest, een afdelingsuitje of een “dik” kerstpakket genoeg is om personeel te binden. Natuurlijk werkt dat mee, maar het gaat tegenwoordig veel verder. Vier keer per jaar coachgesprekken, Persoonlijk Ontwikkelingsplannen, duurzame inzetbaarheid, studiekansen, meedelen in het rendement van de onderneming, goede verhoudingen tussen zakelijk en privé en allerlei regelingen op kostengebied, het zijn zomaar wat zaken die passen in de huidige omgang met medewerkers.
Bij technische bedrijven met monteurs, chauffeurs, loonwerkers, loodgieters, oftewel met personeel dat met “de handen” werkt, ziet met soms het nut er niet van in. “Ze willen gewoon werken en verder niets”. Maar juist in deze beroepen, waar helemaal niemand te krijgen is, is het essentieel om veel aandacht te besteden aan de medewerkers. Om te ontdekken wat bij ze speelt, om echt te bevragen wat ze willen en om ook juist voor hen over de toekomst te praten. Neem het serieus!
Personeelsbeleid
Steeds vaker word ik, maar ook anderen bij Alfa, gevraagd om een rol te spelen in het personeelsbeleid. Als begeleider, initiator of zelfs als interim voor de in- en uitvoering. Het geeft aan dat bedrijven er mee bezig zijn, dat men HR inderdaad serieus neemt. Ik verwacht dat deze trend zich voortzet en raad alle MKB bedrijven dan ook aan om kritisch te kijken naar hun beleid en hier een speerpunt van te maken in de komende jaren.
Bij Alfa zijn er diverse specialisten die een helpende hand kunnen bieden op dit gebied. Die gespecialiseerd zijn in de drie onderdelen van het beleid, instroom, doorstroom en uitstroom. Schroom niet om met ons contact op te nemen voor een vrijblijvend gesprek, baat het niet, dan schaadt het zeker niet.