De vijf dimensies van waarde creatie toegelicht tijdens de Alfa Business Academy
10 juni 2024 | Door: Amber Borst
De Alfa Business Academy stond voor de derde avond in het teken van Financieel management. Termen als cashflow, solvabiliteit en EBITDA werden met een flinke dosis Rotterdamse humor haarfijn uitgelegd door docent Hinrich Slobbe. Daarnaast ging de groep aan de slag met het Canvas Business Model, waarin waarde creatie een belangrijk onderdeel is.
De deelnemers gingen met hun eigen jaarrekening aan de slag. Er werd ter plekke berekend hoe zij ervoor staan wat betreft de solvabiliteit: het aandeel van het eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen, en de EBITDA: winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen. De discussie hierover kwam ook al snel op gang. Er werd al snel duidelijk dat ook de branche waarin je opereert van belang is voor de cijfers. Zo heeft seizoenswerk bijvoorbeeld baat bij een ander startmoment van het boekjaar.
Vijf dimensies van waarde creatie
Een goede liquiditeitspositie hangt samen met een goede strategie. Dat gaat verder dan voldoende voorzieningen treffen voor de toekomst en streng zijn voor je debiteuren. Financieel denken doe je in vijf dimensies, licht Hinrich Slobbe toe.
- 1e dimensie: cashflow, de inkomsten en uitgaven die dagelijks plaatsvinden.
- 2e dimensie: winst of verlies, de barometer van je financiële gezondheid, die laat zien of je bedrijf floreert.
- 3e dimensie: waarde propositie, de belofte aan je klanten over de waarde die jouw dienst of product levert.
- 4e dimensie: innovatiekracht, jouw vermogen om snel te reageren en te investeren in de verbetering van je aanbod.
- 5e dimensie: bron/why, de kern van je organisatie, de reden waarom klanten voor jou kiezen.
Waarom is de 'Why' zo cruciaal?
Door je 'Why' centraal te stellen, leg je een solide basis voor alle bedrijfsactiviteiten, inclusief financiële beslissingen. Dit fundament zorgt ervoor dat elke actie en investering bijdraagt aan het overkoepelende doel van je organisatie, wat leidt tot betere financiële prestaties en een sterkere positie in de markt.
De Alfa Business Academy
Wil jij meer uit jezelf, je personeel en je bedrijf halen? Waardevolle kennis opdoen, delen en toepassen? Even weg uit de waan van de dag en weer écht focus krijgen? Dan is de Alfa Business Academy misschien iets voor jou. In acht masterclasses nemen acht inspirerende docenten je mee op reis langs acht belangrijke pijlers van een bedrijf. De Alfa Business Academy organiseren wij in samenwerking met de Coöperatie Fabriek.
Wil je meer weten over de Alfa Business Academy? Lees dan verder op Alfa Business Academy gaat verder - Alfa Gorinchem - Alfa Accountants en Adviseurs