Janine van Kranenburg-de Jong
Teamleider
088 2531961 | jvankranenburg@alfa.nl
28 september 2020 | Door: Janine van Kranenburg-de Jong
We zijn onderweg met Arjan Boer van Berkel en Rodenrijs naar Gouda. “Eigenlijk een thuiswedstrijd”, lacht de eigenaar van A. Boer Transport, vijftien vrachtwagens en vijventwintig medewerkers sterk uit Nieuw-Lekkerland. Eigenaar of niet, Arjan zit altijd nog het liefst zelf achter het stuur, vandaag een Scania S580. “Ik ben meer een buitenmens. Gelukkig heb ik op kantoor goeie mensen zitten die de zaak draaiende houden.”
Vandaag mag het dan een ritje van niks zijn, A. Boer Transport bestrijkt een groot deel van Europa. Onder meer dankzij een wel heel bijzonder specialisme: medische trailers vervoeren van en naar ziekenhuizen. “Dat zijn trailers waar alle apparatuur in zit voor een MRI- of een CT-scan. We zijn er eigenlijk ingerold doordat we een paar jaar terug een collegabedrijf in het dorp hebben overgenomen dat erin gespecialiseerd was. We rijden ermee van ziekenhuis naar ziekenhuis in Europa en koppelen de trailer af. Het ziekenhuispersoneel kan dan ter plekke scans gaan maken. Nee, ik hoef er geen speciale maatregelen voor te nemen. Wat je wel nodig hebt zijn nauwkeurige chauffeurs. Dit is werk waarbij je geen enkele fout mag maken. De jongens moeten heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Dat is toch wat anders dan een pallet pannenkoeken of druiven lossen bij Albert Heijn, wat we ook doen.”
De historie van A. Boer Transport begint 21 jaar terug. “Mijn vader had een handel in stenen en tegels. Hij had ook een vrachtwagen om de spullen bij de klanten te krijgen. Die chauffeur ging in 1999 weg en ik heb het overgenomen. Chauffeur zijn lag mij wel. Mijn broer heeft de tegelhandel voortgezet, ik ben verder gegaan met het transportbedrijf. Met Tegelhandel Boer heeft hij inmiddels vijf vestigingen, wij rijden nog steeds voor hem. Eigenlijk is er ieder jaar wel een auto bijgekomen. Ja, ook in de slechte tijd, tien jaar terug. De levensmiddelensector is een vrij constante sector. Die is veel minder gevoelig voor de crisis. Dat heb je met die corona ook weer gezien. En we hebben er altijd voor gezorgd dat er een stukje eigen vermogen in het bedrijf zit. In een lastige tijd heb je het dan toch iets makkelijker.”
Ook de afgelopen periode hebben de helblauwe vrachtwagens van het bedrijf niet stilgestaan. Arjan heeft weinig woorden nodig om het succes te verklaren. “Kort gezegd: kwaliteit leveren. Ik weet wel, dat klinkt heel makkelijk. Wat je belooft moet je ook doen. Ik weet zeker dat we niet de goedkoopste transporteur zijn. We hadden voorheen elke week een rit naar Scandinavië. Een aantal jaren terug hield dat ineens op. Bleek er een Oost-Europese chauffeur honderden euro’s onder mijn prijs te zijn gedoken. Daar kon ik het niet meer voor doen. Maar wat wij afspreken komen we ook na, écht na. Dan moet je wel de juiste mensen om je heen verzamelen. Dat valt niet altijd mee. Dat is op dit moment wel het lastigste: mensen vinden en vasthouden. En dan moet je maar hopen dat ze niet een dagje ziek zijn, want dan heb je pas echt een uitdaging.”
Ondernemer of niet, Arjan zijn lust en zijn leven is het om onderweg te zijn. “Ik rijd dagelijks. Alleen op zaterdag ben ik op kantoor te vinden. Een stukje controle, de facturatie.” Alfa is de vaste ‘bijrijder’. Arjan: “Mijn vader zat er van oudsher. Mijn broer zit bij Alfa. Je hebt bij Alfa altijd lang dezelfde contactpersoon. Bij de overname van die collega vijf jaar terug heeft Alfa ons ook geadviseerd. Uiteraard zijn cijfers belangrijk. In de loop der jaren heb ik me dat inzicht steeds meer eigen gemaakt. Zelf heb ik niet heel veel contact met Alfa, meestal zijn het de dames van de administratie die vragen hebben. Maar dat er niet heel veel vragen zijn, is voor mij een teken dat het goed gaat.”