Banner

Ontslagen? Dan fietst Marcel z’n eigen inkomen wel bij elkaar - De Gorkumse Fietskoerier

4 november 2024 | Door:  Jeroen Doeland

Op z’n 52ste zit Marcel Herrewijn ineens zonder baan. Werk in de grafische industrie, als vertegenwoordiger, is er niet langer meer. “En als vijftigjarige kom je maar moeilijk aan de bak”, merkt hij. Heel lang duurt z’n relatie met het UWV niet. Hij begint als fietskoerier in zijn eigen woonplaats Gorinchem. Zeven jaar later is De Gorkumse Fietskoerier een bekende naam in de stad, en tegenwoordig ook in de omstreken. Een van z’n eerste klanten is trouwens al jarenlang ook zijn accountant: Alfa.

Of Marcel Herrewijn zelf nog weleens op een van de acht elektrische bakfietsen stapt die bij het nieuwe bedrijfspand aan het Papland  geparkeerd staan? “Oh, jawel hoor. Maar het wordt wel steeds minder. Ik ben bijna zestig, hè!” Die ritten laat hij vooral over aan de 25 koeriers die er inmiddels op de loonlijst staan. “Nee, dat zijn geen fulltime medewerkers. Ik werk vooral met scholieren, in de leeftijd van vijftien tot negentien jaar. Je staat er versteld van hoe plichtsgetrouw die zijn en hoeveel verantwoordelijkheidsgevoel ze hebben. Scholieren kunnen ook ziek worden, maar zomaar afbellen omdat ze liever in hun bed blijven liggen is er niet bij. Het zijn betrouwbare jongens en meisjes. Maar ik betaal ook wel een paar euro per uur meer dan wanneer je vakken gaat vullen.”

Postbode voor Gorinchemse bedrijven

Een fietser van huis uit is Marcel niet. Op zoek naar ander werk ziet hij het toenemend belang van duurzaamheid. Bij toeval ontdekt hij het bestaan van fietskoeriers. “Ik ging googelen en kreeg meteen zoveel hits dat ik dacht: dát ga ik
doen!” Lange dagen waren het, vanaf ’s morgens zes uur. “Ik ben begonnen als postbode voor Gorinchemse bedrijven. Je hebt bedrijven die vrijwel alleen maar klanten in Gorinchem hebben, zoals een thuiszorgorganisatie, een kinderdagverblijf of een loodgieter. Ik bezorgde hun brieven. In Nederland heb je nog een paar concurrenten van PostNL, en ook voor hen bezorgde ik de post voor klanten in Gorinchem. Ik combineerde dan de post van mijn eigen klanten en de aangeleverde post. Maar dat werd uiteindelijk te veel. Vorig jaar heb ik het uitbesteed aan de sociale werkplaats Avres. Ik had er toch veel omkijken naar. Daardoor is mijn omzet duidelijk minder, maar mijn rendement is hoger.”

Abonnement op halen en brengen

Twee takken zijn er overgebleven. De eerste is de haal-en-brengservice voor zijn vaste klanten, zoals Alfa. Een fietskoerier bezorgt ’s morgens de post die in de postbus is bezorgd en haalt aan het eind van de middag de post weer op. “Twee keer per dag komen we bij alle klanten. Die hebben een soort abonnement op mijn service en ik ben verzekerd van een vast inkomen. Het frankeren nemen wij ook voor onze rekening. Dan leveren wij het als pakketpost aan en is het voor ons een extra verdienmodelletje.”

Bezorgen van pakketjes

En dan is er nog het bezorgen van pakketjes. Daarvoor heeft hij een samenwerking met Cycloon, een organisatie die landelijk opereert in de grote steden. Via Cycloon bezorgen de fietskoeriers veel voor bol. Inmiddels is Cycloon ook  vergenomen door bol. Op een gemiddelde dag gaan er driehonderd van die pakketjes doorheen, zo’n vijftig per bakfiets. Via het softwareprogramma van Cycloon zijn de bakfietsroutes al uitgestippeld. Marcel: “We hebben het verzorgingsgebied nu uitgebreid met Arkel, Hoornaar en Schelluinen. Mooie routes, dwars door de polder, maar deze rit is wel gauw dertig, vijfendertig kilometer. Een gewoon rondje Gorinchem is trouwens ook al twintig kilometer. Grote en zware pakketten doen we niet. Als het boven de tien kilo is, danregelt Cycloon dat het wordt uitbesteed aan DHL. Vierhonderd pakketjes is het maximum. Veel meer kan ik er niet bij hebben, dan moet ik weer gaan investeren in meer fietsen en dus ook meer mensen.”

‘Het is echt leuren’

Marcel zou het aantal opdrachten van ondernemers in eigen stad nog wel graag wat uitgebreid willen zien. “Of ik nu bij vijf of tien bedrijven op het industrieterrein de post haal of breng: dat is misschien een kwartiertje extra werk, maar het is wel dubbele omzet. Maar dat is lastig. Veel bedrijven hechten toch aan hun vaste leveranciers: het gaat goed, waarom zouden we veranderen? Iedereen in Gorinchem kent mij wel. Maar je moet langs, je gezicht laten zien, je duurzame verhaal  vertellen. Het is echt leuren.”

Content over samenwerking met Alfa

Dat leuren hoefde niet bij een van zijn allereerste klanten. “Toen ik begon is Alfa gelijk klant geworden. Zij vinden duurzaamheid ook belangrijk. Ik had toen nog een andere accountant. Later, toen het groter werd, ben ik overgestapt met de  administratie en is Jeroen Doeland mijn klantbeheerder geworden. In het begin deed ik nog heel veel zelf, maar al heel snel ging het niet meer. Ik heb nu een heel makkelijk programma om alles bij te houden en bonnetjes en facturen te verwerken. Elk kwartaal krijg ik een overzicht. Dat werkt fan-tas-tisch. Toen is Geert (Hiemstra, salarisadviseur) erbij gekomen. Ik betaalde de salarissen nog op een simpele manier, maar ook dat werd te veel. Ik stuur Geert nu elke maand een overzicht, dat krijg ik de volgende dag terug en ik kan alles in één keer overmaken. Over de samenwerking met Geert en Jeroen ben ik zeer content.”

Jeroen Doeland

Jeroen Doeland

Klantbeheerder

088 2531971 | jdoeland@alfa.nl


Meer over Jeroen