Banner

Alfa Business Academy avond vier: AI AI AI, wat een veranderingen in de online wereld...

1 juli 2024 | Door:  Jelena Bajic

‘Wees niet bang voor machines die proberen te denken als mensen. Wees bang voor mensen die denken als machines.’ Met die boodschap stuurde onlinemarketingstrateeg Wilco Verdoold de ondernemers tijdens de vierde avond van de Alfa Business Academy naar huis. Met als thema ‘ondernemen in een digitale wereld’ pakte Wilco donderdag 27 juni in één keer drie onderwerpen beet die iedere ondernemer aangaan: marketing, social media en vooral AI, artificiële intelligentie. 

Als strateeg, ervaren in online marketing, zijn die onderwerpen Wilco wel toevertrouwd. Hij traint directies en managementteams onder meer in het effectief inzetten van social media. Naast zijn advieswerk geeft Wilco (gast)colleges over onderwerpen als online marketing, innovatie, creativiteit en businessmodellen. Hij is co-auteur van het boek ‘Zakelijke doelen bereiken met social media’, geeft les aan Hogeschool Amsterdam, doet onderzoek naar AI en heeft een eigen marketingadviesbureau. 

Dialoog blijft noodzakelijk

De wereld van technologie verandert in een ongekend hoog tempo. Innovaties die voorheen nog sciencefiction leken, zijn nu realiteit geworden. AI, die vorig jaar nog als toekomstmuziek werd beschouwd, is nu in staat taken uit te voeren die we toen nog voor onmogelijk hielden, zoals het schrijven van gedetailleerde rapporten, het voeren van natuurlijke gesprekken met mensen, en het diagnosticeren van medische aandoeningen met een nauwkeurigheid die vergelijkbaar is met die van ervaren artsen. “Technologie kan veel, maar zonder de juiste menselijke input en interpretatie blijft de potentie onbenut. Het aangaan van een dialoog blijft echter altijd noodzakelijk. Enerzijds de dialoog tussen mensen om de juiste doelen te bepalen, anderzijds de dialoog tussen mens en machine om tot betere resultaten te komen.” Zoals hij het treffend verwoordde: "A fool with a tool is still a fool."

Menselijke eigenschappen blijven essentieel

Het samenspel tussen mens en machine helpt om de onvolkomenheden van AI op te vangen. “AI is weliswaar productiever, efficiënter en onvermoeibaar, maar schiet nog altijd tekort in het begrijpen van context, cultuur, en het tonen van eigenwijsheid en lef. Deze menselijke eigenschappen blijven essentieel in de steeds complexere wereld van ondernemen.”

Want, zegt hij zelf als ondernemer en docent: “Gemiddeld is niet meer goed genoeg. In een tijdperk waar AI het gemiddelde werk overneemt, is er geen plaats meer voor middelmatigheid.” Overperformen dus, ook op het gebied van marketing. Wilco benadrukte dat marketing in essentie draait om 'getting the market' – het begrijpen én verkrijgen van de markt. Dit vereist in deze tijd een strategie waarin je wat minder aan je klant belooft, maar meer waarmaakt.

Doelen bereiken via social media

Het effectief inzetten van social media kan je helpen om strategische doelen en marketingdoelen te bereiken en je bedrijf naar een hoger niveau te brengen. Of het nu gaat om het vergroten van naamsbekendheid, het verbeteren van klantenservice of het bevorderen van innovatie, social media biedt talloze mogelijkheden om je zakelijke doelen te realiseren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van gerichte advertentiecampagnes waarbij je specifieke doelgroepen kunt bereiken en tegelijkertijd je merk versterkt. Ook kan je op je social media kanalen interactieve posts plaatsen om in contact te komen met je volgers en om waardevolle feedback te verzamelen. 

Volg ook de Alfa Business Academy

Wil jij meer uit jezelf, je personeel en je bedrijf halen? Waardevolle kennis opdoen, delen en toepassen?  Even weg uit de waan van de dag en weer écht focus krijgen? Dan is de Alfa Business Academy misschien iets voor jou. In acht masterclasses nemen acht inspirerende docenten je mee op reis langs acht belangrijke pijlers van een bedrijf. De Alfa Business Academy organiseren wij in samenwerking met de Coöperatie Fabriek. 

Dit jaar is de Alfa Business Academy al gestart. Wil je meer weten over de Alfa Business Academy en erbij zijn bij de volgende editie? Lees dan verder via onderstaande button.

Meer over de Alfa Business Academy

 

 

Jelena Bajic

Jelena Bajic

Secretaresse | PR & Marketing

088 2531998 | jbajic@alfa.nl


Meer over Jelena